Tévétorrent

Lizzie Borden krónikája

Tévétorrent

Vannak, akik nem nőnek ki a rémmesékből, ilyen Cristina Ricci is, aki most a baltás gyilkos szerepében lép elénk. Persze Lizzie Borden színigaz történetéből film is született; a mozifilmnyi pilot, a Lizzie Borden fejszét fogott az 1892-ben nagy port kavaró brutális gyilkosságról és peréről szól. Nevezett Lizzie az apját és mostohaanyját csapta agyon. (Oly közismert kultuszgyilkosság ez, amelyről gyermekdalocskák is szólnak.) A lányt viszont felmentik, kezdődhet a sorozat: néhány hónap múlva újra hullani kezdenek a fejek és egyebek. A véreskezű Lizzie (vérfröcsögésben, rothadó hullákban és belsőségekben nincs hiány) nyomába a híres Pinkerton detektíviroda jól felkészült, helyszínelőket is megszégyenítő ügynöke ered – kifogástalan viktoriánus díszletek közt, kellőképp szépiafotóvá gyűrt, egészen színvonalasan odarakott képeken. A szakadozott beállítások és a zsánerben kötelező kapkodó kamera­kezelés és vágás mellett jól hangzik a kortárs, modern zene, remekül ellenpontozza az unásig ismert kosztümös Angliát.

Ricci persze viszi a prímet, és szerencsére magával is rántja az egész hóbelevancot – egy nyugodt félmosolya mögött több brutalitás és kéj húzódik meg, mint az egész Fűrész-szériában. A gesztusaiból sugárzó elfojtott téboly, a háttérben felsejlő totál beteg perverziók és meghasonlott hősök egyelőre magabiztosan hozzák az elvárhatót. Az nem biztos, hogy e lendület az első pár rész után is kitart, de az igen, hogy a kikent-kifent babaház alatt egy oszló hulla lesz elrejtve…

Magyar felirat: Taurus & Zayl

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.