Tévétorrent

Lizzie Borden krónikája

Tévétorrent

Vannak, akik nem nőnek ki a rémmesékből, ilyen Cristina Ricci is, aki most a baltás gyilkos szerepében lép elénk. Persze Lizzie Borden színigaz történetéből film is született; a mozifilmnyi pilot, a Lizzie Borden fejszét fogott az 1892-ben nagy port kavaró brutális gyilkosságról és peréről szól. Nevezett Lizzie az apját és mostohaanyját csapta agyon. (Oly közismert kultuszgyilkosság ez, amelyről gyermekdalocskák is szólnak.) A lányt viszont felmentik, kezdődhet a sorozat: néhány hónap múlva újra hullani kezdenek a fejek és egyebek. A véreskezű Lizzie (vérfröcsögésben, rothadó hullákban és belsőségekben nincs hiány) nyomába a híres Pinkerton detektíviroda jól felkészült, helyszínelőket is megszégyenítő ügynöke ered – kifogástalan viktoriánus díszletek közt, kellőképp szépiafotóvá gyűrt, egészen színvonalasan odarakott képeken. A szakadozott beállítások és a zsánerben kötelező kapkodó kamera­kezelés és vágás mellett jól hangzik a kortárs, modern zene, remekül ellenpontozza az unásig ismert kosztümös Angliát.

Ricci persze viszi a prímet, és szerencsére magával is rántja az egész hóbelevancot – egy nyugodt félmosolya mögött több brutalitás és kéj húzódik meg, mint az egész Fűrész-szériában. A gesztusaiból sugárzó elfojtott téboly, a háttérben felsejlő totál beteg perverziók és meghasonlott hősök egyelőre magabiztosan hozzák az elvárhatót. Az nem biztos, hogy e lendület az első pár rész után is kitart, de az igen, hogy a kikent-kifent babaház alatt egy oszló hulla lesz elrejtve…

Magyar felirat: Taurus & Zayl

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."