Tévétorrent

Lizzie Borden krónikája

Tévétorrent

Vannak, akik nem nőnek ki a rémmesékből, ilyen Cristina Ricci is, aki most a baltás gyilkos szerepében lép elénk. Persze Lizzie Borden színigaz történetéből film is született; a mozifilmnyi pilot, a Lizzie Borden fejszét fogott az 1892-ben nagy port kavaró brutális gyilkosságról és peréről szól. Nevezett Lizzie az apját és mostohaanyját csapta agyon. (Oly közismert kultuszgyilkosság ez, amelyről gyermekdalocskák is szólnak.) A lányt viszont felmentik, kezdődhet a sorozat: néhány hónap múlva újra hullani kezdenek a fejek és egyebek. A véreskezű Lizzie (vérfröcsögésben, rothadó hullákban és belsőségekben nincs hiány) nyomába a híres Pinkerton detektíviroda jól felkészült, helyszínelőket is megszégyenítő ügynöke ered – kifogástalan viktoriánus díszletek közt, kellőképp szépiafotóvá gyűrt, egészen színvonalasan odarakott képeken. A szakadozott beállítások és a zsánerben kötelező kapkodó kamera­kezelés és vágás mellett jól hangzik a kortárs, modern zene, remekül ellenpontozza az unásig ismert kosztümös Angliát.

Ricci persze viszi a prímet, és szerencsére magával is rántja az egész hóbelevancot – egy nyugodt félmosolya mögött több brutalitás és kéj húzódik meg, mint az egész Fűrész-szériában. A gesztusaiból sugárzó elfojtott téboly, a háttérben felsejlő totál beteg perverziók és meghasonlott hősök egyelőre magabiztosan hozzák az elvárhatót. Az nem biztos, hogy e lendület az első pár rész után is kitart, de az igen, hogy a kikent-kifent babaház alatt egy oszló hulla lesz elrejtve…

Magyar felirat: Taurus & Zayl

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.