Tévétorrent

Lizzie Borden krónikája

Tévétorrent

Vannak, akik nem nőnek ki a rémmesékből, ilyen Cristina Ricci is, aki most a baltás gyilkos szerepében lép elénk. Persze Lizzie Borden színigaz történetéből film is született; a mozifilmnyi pilot, a Lizzie Borden fejszét fogott az 1892-ben nagy port kavaró brutális gyilkosságról és peréről szól. Nevezett Lizzie az apját és mostohaanyját csapta agyon. (Oly közismert kultuszgyilkosság ez, amelyről gyermekdalocskák is szólnak.) A lányt viszont felmentik, kezdődhet a sorozat: néhány hónap múlva újra hullani kezdenek a fejek és egyebek. A véreskezű Lizzie (vérfröcsögésben, rothadó hullákban és belsőségekben nincs hiány) nyomába a híres Pinkerton detektíviroda jól felkészült, helyszínelőket is megszégyenítő ügynöke ered – kifogástalan viktoriánus díszletek közt, kellőképp szépiafotóvá gyűrt, egészen színvonalasan odarakott képeken. A szakadozott beállítások és a zsánerben kötelező kapkodó kamera­kezelés és vágás mellett jól hangzik a kortárs, modern zene, remekül ellenpontozza az unásig ismert kosztümös Angliát.

Ricci persze viszi a prímet, és szerencsére magával is rántja az egész hóbelevancot – egy nyugodt félmosolya mögött több brutalitás és kéj húzódik meg, mint az egész Fűrész-szériában. A gesztusaiból sugárzó elfojtott téboly, a háttérben felsejlő totál beteg perverziók és meghasonlott hősök egyelőre magabiztosan hozzák az elvárhatót. Az nem biztos, hogy e lendület az első pár rész után is kitart, de az igen, hogy a kikent-kifent babaház alatt egy oszló hulla lesz elrejtve…

Magyar felirat: Taurus & Zayl

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.