Tévétorrent

Wayward Pines

Tévétorrent

Wayward Pines M. Night Shyamalan sorozata Blake Crouch regényfolyamának adaptációja ugyan, de a hangvétel nagyon is az ő szája íze szerinti. Ethan Burke titkosszolgálati ügynök (Matt Dillon) a furcsa, de idilli Wayward Pines nevű kisvárosban keresi társait: egyre biztosabb benne, hogy a városka „nyelte el” őket, mely őt sem engedi elmenni.

A Wayward Pines jól mutatja, hogy mi történt a sorozatokkal a Twin Peaks óta. Bejött a műfajkeveredés, elbeszélői komplexitás és a moziszerűbb operatőri munka. A széria ezzel együtt nagyon szeretne Twin Peaks lenni: van egy saját életet élő, szinte tudattal rendelkező, a felszínen gondtalan, valójában rothadó városka, időből kiszakított, nosztalgikus miliő és misztikum. Azt is jól láthatjuk, hogy miben különbözik Shyamalan és Lynch: Shyamalan már az első pár epizódban elkezd felépíteni egy Lost-szerű gigantikus összeesküvést, így a kezdeti, biztatóan nyugtalanító, un­heimlich elemek gyorsan erejüket vesztik. Lynch végig megtartotta a megfoghatatlanul hátborzongató és abszurd légkört, a misztikumot sosem magyarázta meg teljesen, célja a néző dezorientálása és saját addigi mesketéjének dekonstruk­ciója volt. Shyamalan célja a misztikummal csupán egy gondosan felépített csavar előkészítése, s csak látszólag zavarja össze a nézőt, valójában csak a csavar hatását kívánja fokozni. A sorozat emellett túl sokszor tekint ki a valóban klausztrofób, baljós városkából, elvéve annak rejtélyességéből. Bár a színészek kifogástalanok, és egyelőre a hangulat is tartja magát, sajnos ez még így sem ígér túl sokat.

Magyar felirat: JIGG4

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.