Tévétorrent

Love, Victor

Tévétorrent

2018-ban nagyot robbant a Kszi, Simon c. romkom, még úgy is, hogy alapvetően nem volt egy forradalmi alkotás. Sőt, kimondottan ártalmatlan volt: főhőse egy középosztálybeli, fehér fiú, aki „olyan, mint te”, csak épp meleg. Szülei elfogadóak és visszafogottan módosak, Simon pedig snájdig heterónak is elmenne – csak semmi feminin, feltűnősködő elhajlás. Még a lányoknak is bejön. Láttunk már ilyet, de azért mégiscsak jólesett, hogy Simonnak nem az iskolai verésekkel vagy a dramaturgiailag hatásos halállal kell szembenéznie, csak önnön félénkségével, hogy nem tudja randira hívni a vágyott fiút.

A film spin-offjaként készült Love, Victor amellett, hogy megalapozza a maga ízléses, fogatlan tiniidilljét, igyekszik szembenézni az előd örökségével is. Szó szerint. A Puerto Ricó-i Victor konzervatív, munkásosztálybeli családjával Atlantába költözik, és Simon gimnáziumába kezd járni, ahol a fiú immár legenda. Már az első epizódban levelet ír neki, ahol szemére veti kiváltságait, melyek megkönnyítették, hogy melegként elfogadást nyerjen a heterók közt (amit igen szorgosan keresett is). Victor egyszerre követi a fiút és lázad is ellene, hogy megtalálja saját queer identitását (ahol mind a származása, az osztályhelyzete és a szexualitása metszik egymást). Az igyekezet dicséretes, de a Love, Victor célja mégsem a nüanszok előbányászása és a felforgató új nézőpontok meglelése. Csak visszafogottan lázad, mint egy eminens diák, aki otthon is mindig segít a mamának – senkit sem bánt meg, a cél az, hogy mindenki jól érezze magát.

Magyar felirat: Menzer

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.