The Crazy Ones

  • Soós Tamás
  • 2014. január 5.

Tévétorrent

Robin Williams minden élet- és filmhelyzetben stand-upos marad. Szájmenéses, excentrikus szent idióta, aki gyorstüzelő egysorosaival és rajzfilmhangon előadott utánzásaival röhögteti környezetét - esetünkben egy reklámügynökség személyzetét.

Robin Williams minden élet- és filmhelyzetben stand-upos marad. Szájmenéses, excentrikus szent idióta, aki gyorstüzelő egysorosaival és rajzfilmhangon előadott utánzásaival röhögteti környezetét - esetünkben egy reklámügynökség személyzetét.

A hivatalból szerződtetett, hibbant irodisták - egyik sármdús nőcsábász, másik apa- és csajhiányos balfék -, és egy munkamániás, prűd Williams-lány verseng Robin kegyeiért.

A klíma eleinte túl légkondicionált ahhoz, hogy a kókadt Williams-improvizációk odacsípjenek - hiányzik a wow- meg az egyéniség-faktor. Humort a felütés csak nyomokban tartalmaz, a show majdnem fél évadot is elbliccel, mire rátalál a helyes útra. Például cameózni sem American Idol-nyertes kisszöszit, hanem Fred Melamedet hívja, és flúgosnak szánt reklámötletek helyett a figurákból sajtolja az élceket. Néha még arra a csodára is képes, hogy a fogpasztavigyorú sármőr (me)nőzéseiből vagy egy kicsavart, balga titkárnő-sztereotípia versfaragásából sodorjon poént.

A tét persze minden epizódban az, hogy az elrozsdált gegérzékét leporoló Williams imprózuhatagából mit sikerül éppen összevágni. A nívó hullámzik, de a jellemfejlesztő konfliktusokkal (időskori szexszel, munkamániával, féltékenységgel) támogatott vígjátéki vonal egyre frappánsabban használja az amerikai kulturális és filmes utalásokkal tűzdelt stand-up humort, és a végén még Ernest Borgnine-t is megforgatja a sírjában. Végeredményben olyan ez, mint a komikus tükör előtti főpróbája: már benne van a jó show ígérete, de még lehúzza a rögtönzött poénkezdemények selejtje.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.