Tévétorrent

Motive

  • Gera Márton
  • 2014. október 5.

Tévétorrent

Úgy kezdődnek a részek, ahogyan semelyik kriminek sem lenne szabad: megmutatják, ki a gyilkos. Kimerevítik a képet, jön a zene, és teljes valójában áll előttünk a tettes, ő fogja megölni, lehet tudni. Aztán már meg is ölte, mert ez az ötlet, hogy nem tudjuk, miért tette. Felrúgják a legfontosabb szabályt, nem a gyilkost keressük, hanem az okot. Azt nézzük, ahogyan a nyomozók próbálják összerakni a szálakat. Meg van ez csinálva, még ha ilyen semmitmondó címet találtak is ki.

Van egy kis tanító jellege az egésznek, a végén jön a konklúzió, a detektívek úgyis megfogják a rosszcsontot, de a készítők túllendülnek ezen, és képesek csavaros ügyeket gyártani. S bármennyire különleges is a felépítés, a Motive-ban is ott vannak a sorsok, az átvert vámőr, a tolvaj fiú esete. Közben meg egyre csak pörögnek az epizódok, ugrálunk az időben, látjuk a tettes és az áldozat kapcsolatát, amíg a jelenben halad a nyomozás.

Mindössze annyit csinál a sorozat, hogy más, mint a társai, nem pusztán abból áll, hogy negyven perc alatt meglesz a gyilkos, mindegy is, kicsoda, miért tette, a lényeg, hogy megvan, jöhet a stáblista. Mialatt mégiscsak krimi, a visszafogottabb fajtából, ahol nem arra mennek rá, hogy ki tud nagyobbat lőni, helyette van téves nyom, kikérdeznek irreleváns személyeket, a végére azonban ott a bűnös bilincsben.

Mégis úgy tűnik, a bevett formulákat nem sikerül elfelejteni, viccelődnek és belemásznak a detektívek magánéletébe, de legalább érzékkel teszik, olyan finoman, hogy még elviselhető legyen, egészen meglepő, milyen flottul csinálják Vancouverben. A végén még Kanada fog győzni.

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.