Tévétorrent

Motive

  • Gera Márton
  • 2014. október 5.

Tévétorrent

Úgy kezdődnek a részek, ahogyan semelyik kriminek sem lenne szabad: megmutatják, ki a gyilkos. Kimerevítik a képet, jön a zene, és teljes valójában áll előttünk a tettes, ő fogja megölni, lehet tudni. Aztán már meg is ölte, mert ez az ötlet, hogy nem tudjuk, miért tette. Felrúgják a legfontosabb szabályt, nem a gyilkost keressük, hanem az okot. Azt nézzük, ahogyan a nyomozók próbálják összerakni a szálakat. Meg van ez csinálva, még ha ilyen semmitmondó címet találtak is ki.

Van egy kis tanító jellege az egésznek, a végén jön a konklúzió, a detektívek úgyis megfogják a rosszcsontot, de a készítők túllendülnek ezen, és képesek csavaros ügyeket gyártani. S bármennyire különleges is a felépítés, a Motive-ban is ott vannak a sorsok, az átvert vámőr, a tolvaj fiú esete. Közben meg egyre csak pörögnek az epizódok, ugrálunk az időben, látjuk a tettes és az áldozat kapcsolatát, amíg a jelenben halad a nyomozás.

Mindössze annyit csinál a sorozat, hogy más, mint a társai, nem pusztán abból áll, hogy negyven perc alatt meglesz a gyilkos, mindegy is, kicsoda, miért tette, a lényeg, hogy megvan, jöhet a stáblista. Mialatt mégiscsak krimi, a visszafogottabb fajtából, ahol nem arra mennek rá, hogy ki tud nagyobbat lőni, helyette van téves nyom, kikérdeznek irreleváns személyeket, a végére azonban ott a bűnös bilincsben.

Mégis úgy tűnik, a bevett formulákat nem sikerül elfelejteni, viccelődnek és belemásznak a detektívek magánéletébe, de legalább érzékkel teszik, olyan finoman, hogy még elviselhető legyen, egészen meglepő, milyen flottul csinálják Vancouverben. A végén még Kanada fog győzni.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.