Tévétorrent

Stranger Things

  • - greff -
  • 2016. augusztus 28.

Tévétorrent

Létezik az amerikai filmes mítoszvilágban egy hely, ahol a lehetőségek határa messzebb fekszik, mint a Naprendszer széle, ám mégis olyan kevés elemre épül, hogy jobban kiismerhető, mint saját szülővárosunk. Az alapító atyát itt Stephen Kingnek hívják, a főpapot Steven Spielbergnek. A 80-as évek locsológépes kertvárosainak mozis univerzumában az apró BMX-ekkel tekerő srácok űrlényeket látnak, a lányok a gondolat erejével szörnyeket koncolnak fel, a tér és az idő meggörbíthető, a mágia mindennapos. A Netflix nyolcrészes sorozata ezt a világot teremti újjá a maradéktalan teljesség képtelen igényével: mindent magába olvaszt, amit 1980–87 között Hollywood ezen a vonalon a világra vajúdott. Az Állj mellém! protokamaszai az E.T.-ből vett biciklikre ültetik fel a Tűzgyújtó veszélyes képességekkel áldott-vert gyereklányát, majd rágördülnek egy útra, amely a Rémálom az Elm utcában kifordított valósága felé vezet A bolygó neve: Halál nyálkás rémei között, miközben John Carpenter ködös szintentizátorai gomolyognak sejtelmesen a háttérben. Ez a betűtípusoktól a gyerekszereplőkig tökéletes imitáció biztosan nem fordítja meg a tévésorozatok aktuális menetelését az alkonyévek felé, ám ettől még ember legyen a talpán, aki a célközönségből ellen bír állni neki. Tegyük fel hát a kérdést, hogy hiányzik-e nekünk a hangulat, amelyben 7 évesen nyakig merültünk a Kincsvadászok bámulása közben! Aki igennel válaszol, azt a Stranger Things, mint a repülő DeLorean, pontosan oda vezeti, ahová legszebb álmaiban azóta is vissza-visszajár.

Magyar felirat: Szigony és tsai

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -
A kanadai performer-zenész-költő, Marie Davidson jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.