Tévétorrent

The Good Doctor

Tévétorrent

Jobb lesz-e attól egy kórház, ha autizmussal élő sebészt alkalmaz? És jobb lesz-e egy kórházsorozat? A kérdés azért is jogos, mert az elmúlt években divat lett jól funkcionáló autistákat megtenni főszereplőnek. Minek következtében a valamelyes társadalmi haszon (ismeretterjesztés) mellett felmerülnek az olyan jelzők is, mint az öncélú és a hatásvadász. Ezekkel rémít a The Good Doctor témaválasztása is, de szerencsére a sorozat készítője, a Dr. House-t is magáénak tudó David Shore rutinos versenyző. A történet kórházi belügy – a szó minden lehetséges értelmében. Új rezidens érkezik, sebész, autista. Ez még nem jogosítaná fel arra, hogy kiváló sebész legyen, de az, hogy autizmusához savant-szindróma is társul, már sokkal inkább. Tehát amellett, hogy alig tud kommunikálni a környezetével, fotografikus memóriája van, s a legapróbb elváltozásokra is felfigyel, hibaszűrő képessége nagyon erős. Az első pár részben épp ezen a dilemmán megy a moralizálás: elég-e ez? Hiszen mégiscsak emberekkel és emberi szituációkkal kell foglalkozni. Hogyan tudja ezt megoldani egy autista? És hogyan fogja ezt elfogadni a beteg vagy a hozzátartozó? A sorozat erre nem azt válaszolja, hogy mire nem képes az autizmussal élő, hanem azt, hogy mennyi mindenre igen, ha a társadalom teljes értékű, csak eltérő igényekkel rendelkező tagjaként tekintünk rá. Mindehhez azért hozzá kell tenni azt is, hogy egyes szekvenciák – főleg a hős gyerekkorát felidéző flashbackek – hatásvadászok és érzelgősek: de végül is, ez egy dráma.
A jobbak közül.

Magyar felirat: DcKatey & tdani93

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.