Tévétorrent

V. kettős élete – Rob Thomas: Veronica Mars

  • Greff András
  • 2014. május 10.

Tévétorrent

A sorozatfüggőség legmélyebb bugyrait nem a True Detective epizódjait követő elméletgyártási hisztéria és nem is a Trónok harca sárkányos-kardos friss évadját remegve váró tömegek pszichológiai vizsgálata világíthatja meg ma a legélesebben, hanem annak a története, ahogyan a Veronica Mars úgynevezett filmverziója megvalósult.

Az előbb a gimiben, majd az egyetemen is szoknyás, szöszke Philip Marlowe-t alakító pimasz detektívlány visszatérésére 2007, vagyis a harmadik évad lezárulta után hiába váró, súlyos elvonási tünetekkel küszködő rajongók ugyanis a Kickstarteren keresztül ellentmondást nem tűrő módon összedobták a "filmverzió" gyakorlatilag teljes büdzséjét, mintegy 6 millió dollárt - miközben eredetileg csupán a szerény kétmillás indulótőke összegereblyézése volt a cél. És akkor most gondolkodjunk el azon, hogy vajon hány kortárs filmrendező tudna sikerre vinni egy ugyanilyen vállalkozást! Aztán pedig azon, hogy hányszor is több tévésorozat.

De persze távolról sem csupán arról a 90 ezer fanatikusról van szó, aki mélyen a zsebébe nyúlt, hogy visszakapja kedvencét. A Veronica Mars ezen a szűkebb körön kívül eső, de nem kevésbé lelkes nézője saját magán mérheti le legfőképp, hogy mit is műveltek vele a sorozatok a nagyüzemi fogyasztás elmúlt évtizede során: a "film" első 30-40 percében ugyanis annyira lehet örülni minden ismerős arcnak, gesztusnak és helyszínnek, a viszontlátás és a hazatalálás illúziójával kiváltott valóságos érzéseknek, hogy az el is vonja a figyelmet gyakorlatilag minden más elől. Rob Thomas író-rendező a lehető legtudatosabban épít erre az érzelmi hatásra, és ezzel el is jutottunk oda, hogy miért használtuk eddig a műfaji meghatározásnál az idézőjeleket: azért, mert a Veronica Mars valójában a sorozat háromepizódos negyedik évadja, egy bónuszfutam, amely a mozifilm álcájában lép a nézői elé. Ez az álca azonban mindenütt lukas: az utalásrendszer, a kapcsolati háló megértéséhez, egyáltalán: a műélvezethez magához ugyanis elengedhetetlen, hogy a befogadó alaposan ismerje az előzményeket, hogy körön belül legyen, és ugyanazt akarja - ugyanúgy. Bírtad Logan és Veronica zűrzavaros románcát? Megkapod még egyszer. Odáig voltál a Howard Hawks-iskolán edzett, gyorstüzeléses párbeszédekért? Kapsz belőlük százat. Bejött a kaliforniai napfénnyel nevelt romlottság? Üdv itthon, Neptune városában! Ahová Veronica is hazatér éppen az egyetem után, hogy megint megoldjon valami különösen ocsmány bűnügyet. És amíg az érem egyik oldalára végeredményben az kerül, hogy a rajongói igények teljes körű, meglepetésektől mentes kiszolgálása miatt a vége felé már elunjuk azért kicsit a mókát, addig a másikra Kristen Bell neve gravírozódhat, aki csúcsformát futva bizonyítja, hogy elsősorban ő az, aki ezt a bizarr neo noir-kamaszdráma-vígjáték mixet, ezt a komoly krimibe oltott játékot a krimivel a világ leghihetőbb képtelen képregényfigurájaként tevékenykedve megtartja a szakadék legeslegszélén.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."