2014 – Amikor Magyarország feladta

  • Dercsényi Dávid
  • 2014. október 13.

Választás 2014

Kész, lehúzhatjuk a rolót, ennyi volt, a Magyar Köztársaság technikai okok miatt bizonytalan ideig zárva. Holnap garázsvásár.

2010-et még meg lehetett érteni, bár sosem volt tiszta, ha egy demokratikus politikai rendszerű, alapvetően konszenzuskereső törvényi rendszerrel (kétharmados törvények) megáldott-megvert piacgazdaság nem működik jól (bizonyos hatalmi ellensúlyok nem elég erősek, a kormányzó párt korrupt, az állam diszfunkcionális), akkor miért az a válaszunk, hogy nosza, jöjjön egy párt, kapjon kétharmadot, aztán oldja meg a gondjainkat. De jó, vegyük ezt szokásos túlzó magyar reakciónak, átrobbanunk a ló túlsó, narancssárga oldalára.

Kis magyar aktualitás

Kis magyar aktualitás

Fotók: Sióréti Gábor

Aztán jön négy év Fidesz-kormányzás. A társadalom kitart, jóllehet számottevően nem javul a gazdasági helyzet, sőt. A szegények száma nő, a gazdaság a regionális versenytársakhoz képest kevésbé bővül, a munkanélküliek száma a közmunkásokat nem számítva stagnál vagy nő, beruházások nincsenek, a különadók miatt a bankok nem hiteleznek, a közműveknek a rezsicsökkentés miatt nem futja állagfenntartó munkákra, az atomerőmű több ezermilliárdos beruházása előzetes hatástanulmányok nélkül és egy maroknyi ember döntése nyomán dől el, a gáztározókat kulcsinformációk ismerete, alkudozás nélkül vesszük meg, az oktatás államosítása kudarc, az egészségügyből egyre több pénz hiányzik, magán-nyugdíjpénztári vagyon elköltve, az államadósság nem mozdul, az oligarchák minisztert adnak, és nemhogy talicskával, de futószalagon viszik ki a pénzt az államból, a közmédia veri a 60-as évek propaganda-híradóit, a civil szervezetek megfélemlítése megindul, illiberális állam beélesítve.

Erre a magyar társadalom a homlokára csap, és három választáson kifejezi akaratát: még, még, még, ennyi nem elég.

A bál szépei

2014-ben már nincs elmúltnyócév, már csak hit van és cinizmus. A hívők úgy érvelnek, hát fogadjuk el, hogy Orbán jót akar az országnak, legyőzi az ellenségeket, és nemsokára elhozza a földi Paradicsomot. Köztársaságban azonban ilyen nincs – az emberi hatalmi aspirációk ismeretében nem véletlenül kerülnek a rendszerbe a fékek és ellensúlyok. Ha egy ember jóindulatán múlik, hogy mi is lesz, akkor rég rossz. Orbánnak pedig nincs ellensúlya sem a pártján, sem a politikai rendszeren belül. Egyetlen ellenfele lenne, egy Simicska Lajos nevű pénzember, akit azonban senki, soha nem választott meg, és aki alapvetően abban érdekelt, hogy Orbán maradjon a helyén (csak most egy kicsit túlnyerte magát).

Magyarország 2014

Magyarország 2014

 

Van még a defetizmus, ami szerint bármit csinálunk, nem lesz jobb. Az ezt vallók aztán kedvük szerint vagy a Jobbikra szavaznak, vagy nem mennek el szavazni. Ők egy illúzióban élnek, mely szerint a politika békén hagy, ha te is békén hagyod őt. Egy frászt, a politika, azaz a hatalom inkább hasonlít a berúgott macsóra, aki a bál szépének halk „nem”-jeit bátorításnak, „talán”-nak éli meg, egyre horgad fel, babrál a slicce körül, aztán az áldozat már azon kapja magát, hogy a bárpultra lökik, és letépik a harisnyáját. Mindez köztudott.

Hány lépésre?

„De hát nem volt kire szavazni”, tárja szét a hon a kezét. Hát az ország rövidke demokratikus történetében nem az első eset lenne, hogy nem valakire, hanem valaki ellen szavazunk. És hát a korábbi ellenválasztásaink sem kedveztek a… hogy is mondjam, minden tekintetben kifogástalan jelölteknek. „Épp ez az, elegünk van a rossz választásokból” vonja fel (vagy össze) szemöldökét Magyarország. Ja, értem, akkor ezért álltál be olyan lelkesen és buzgón az újabb pártok és formációk mögé, ezért mentél ki elkeseredésedben és állhatatosságodban milliószámra tüntetni, kedves magyar társadalom. Ezért törődsz annyira nagyon magaddal.

Egy frászt, sőt lófrászt, kedves Magyarország, 2014-gyel leírtad magad, tunya vagy, mást hibáztatsz, hazudsz magadnak, sőt ártasz, csak azért, hogy ne rajtad legyen a felelősség. Nem viselkedsz felnőtt módjára – akkor ne panaszkodj, ha úgy bánnak veled, mint egy kiskorúval. A hatalom kérdése immár nem tartozik rád, feladtad, minden ízében áttestáltad egy szűk körnek, amely most már mindent barátok közt dönthet el. Nicht vor dem kind.

A békés politizálás pedig mostantól abban merül ki, hogy találgatjuk, a katonai felvonuláson ki hány lépésre áll a vezértől, és ez mire utalhat.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.