A rontás virágai – Kultúra

  • narancs.hu
  • 2014. április 5.

Választás 2014

Mit végzett az Orbán-kormány? Szakpolitikai áttekintésünk első részében a művészetek világát, a szimbolikus politika, a forráskivonás, az elitváltás és a központosítás következményeit vesszük szemügyre.

Sokszor tűnt esetlegesnek, kapkodónak a kormányzati szakpolitika – ám a csapásirány jól kivehető. Az Orbán-kormány akár a saját választási ígéreteivel is szembemenve, brutális célratöréssel alapozta meg legfontosabb társadalmi szövetségeseinek és támogatóinak anyagi jólétét. Sorozatunk első része a kulturális területszerzés négy évét vizsgálja.

A nemzeti lélek mérnökei

A Fidesz-Magyarország megteremtése a kultúra világában járt a leglátványosabb konfliktusokkal. A művészeti élet úgy vált korábban soha nem látott mértékben politikai csatatérré, hogy a kormány nem rendelkezett átfogó kultúrpolitikai programmal, és jobbára következetes ágazati elképzelésekkel sem. Az elmúlt négy év a szimbolikus politika, a forráskivonás, az elitváltás és a központosítás jegyében telt.

Egyedül a filmművészetben láthattunk alapvető strukturális átalakítást. A Magyar Mozgókép Közalapítvány (MMKA) megszűnt, minden költségvetési forrása, vagyona és feladatainak egy része a Nemzeti Filmalaphoz került. A szakmai önkormányzatiságra épülő, számos sikert is felmutató MMKA működési anomáliákkal küzdött és átláthatatlanul gazdálkodott, de a kormány nem a hibák kijavítását választotta, hanem a lejárató kampánnyal felvezetett teljes felszámolást. Andy Vajna kormánybiztosként monopolhelyzetbe került a játékfilmgyártásban. Az új rendszer ellen a szakma jelentős része és befolyásos külföldi filmesek is tiltakoztak. A magyar filmgyártás Vajna fogadkozása ellenére leállt, a hosszú kihagyás után 2013 második felében mutattak be három filmalapos alkotást, idén pedig már tucatnyi premier és tucatnyi forgatás vár ránk – és azokra a filmkészítőkre, akik hajlandók elviselni, hogy a Filmalap beleszól a munkájukba. Miniszteri különtámogatással elkészült az Elment az öszöd című játékfilm Gyurcsány Ferenc börtönéveiről. Sok pénzből alig és furcsán működik a Szőcs Géza által kreált Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet.

Tapsrendszer

Tapsrendszer

Fotó: MTI

A színház szólt a legnagyobbat. A függetlenek finanszírozási garanciájának eltörlése, támogatásaik csökkentése, illetve zárolása még csak a színházat jól ismerők körében keltett felháborodást és aggodalmat, Dörner György kinevezése azonban már nemzetközi szenzáció volt: Európában ritkán osztogatnak közintézményeket neonyilas kiáltványokért cserébe, még ha ezt most történetesen pályázatnak nevezte is annak szellemi atyja, Csurka István. Alföldi Róbert Nemzeti Színháza még előnyt is tudott kovácsolni a méltatlan körülmények között lezajlott igazgatóváltásból és szélsőjobboldali hecckampányból, Vidnyánszky Attila viszont nemcsak a ronda Duna-parti épületet foglalta el, hanem szinte az egész magyar színházi életet a Színházművészeti Bizottságtól a kaposvári színházi tanszékig, a Magyar Teátrumi Társaság vezetőjeként pedig a vidéki színházak igazgatóinak többségét is igazgatja. A kőszínházak az újonnan kreált nemzeti és kiemelt kategóriák biztonságában, a hatalomnak kiszolgáltatva élnek. A politikai színház a politikai fenyegetés ellenére, részben abból táplálkozva, virágkorát éli. Az Újszínház, az új Nemzeti Színház és a Nemcsák Károly vezette József Attila Színház lecsökkent nézőszámmal üzemel. A Trafót megrágta és kiköpte a főváros, így új igazgatóval folytathatja az eddigi munkát, kisebb költségvetéssel.

A könnyűzenét és a vidéki klubéletet támogató PANKKK-ot megszüntették. Szintén a zenészeket érinti leginkább, hogy az üres adathordozók utáni díj egészét, illetve a korábban a művészek által igazgatott közösjog-kezelőknél landoló jogdíjak hét százalékát a Nemzeti Kulturális Alaphoz rendelték. Ez volt talán az egyetlen kormányzati döntés, amely ellen a mindig lojális kurzusművészek is nagy tömegben tiltakoznak. A Gödörből Akvárium lett.

A kormányzat munkájára minden területen jellemző volt a szakmai konzultáció meg- és elvetése. Az előadó-művészeti törvény önkényes átalakítása a komolyzenét is érintette, a színházakhoz hasonlóan nemzeti és kiemelt zenekarok keletkeztek, átláthatatlan szempontok alapján. Jellemző megoldás, hogy 2012 márciusában a csökkenő támogatások miatt megszorult három nagy, nemzetközi hírű zenekar hirtelen 1,3 milliárdot kapott, csak úgy, miniszteri döntésre. A BMC épületének megnyitása és a Zeneakadémia megújulása évtizedes, nagyszabású munka eredménye, de a jelenlegi kormány is látványosan melléjük állt. A Művészetek Palotája Káel Csaba vezetése alatt is megmaradt a minőségi zene otthonának.

Az elmúlt négy év irodalompolitikájának legfontosabb szereplője egy hatvan éve halott nyilas volt: Nyirő Józsefet állami pompával, szimbolikusan újratemették, bekerült a kerettantervbe, Wass Alberttel együtt. Szőcs Géza államtitkár, aki Nyirő hamvait furikázta Erdélyben, kétszer egymás után belenyúlt a József Attila-díjasok listájába. Az írószervezetek általában vegetálnak, a kormányközeli Írószövetség prosperál. Jókai Annának politikai kultusza lett és Kossuth-nagydíja. Több fontos folyóirat léte került veszélybe, de túlélték. Kerényi Imre állami könyvsorozatot indított.

A fideszes kultúrpolitika szimbolikus figurája a képzőművészetben is letette névjegyét. Az új alaptörvény illusztrálására készült festményeket már abban a Magyar Nemzeti Galériában állították ki, amely vitatható döntés után beolvadt a Szépművészeti Múzeumba. A Ludwig Múzeum némi pályázati előjáték után Fabényi Júlia irányítása alá került. A Műcsarnok járt a legrosszabbul, jelenleg mindenki arra vár, mihez kezd vele Fekete György, a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) elnöke.

Az MMA-alapító Makovecz Imre 2011-ben elhunyt, de szelleme tovább él. Az organikus építészeti iskola tarolt a pályázatokon és azokon kívül. Működése hosszan velünk maradó mementója lesz az ócsai lakópark látványos kudarca és a felcsúti stadion. Megállíthatatlanul araszol előre a 150 milliárdos múzeumi negyed előkészítése. A felavatások lázában égő ország pedig gyakorlatilag észre sem vette, hogy az építészetet mint olyat gyakorlatilag államosították: a 2014 és 2020 közötti állami beruházások tervdokumentációját csak állami tervezőirodák készíthetik el.

Még mindig Makovecz: a Magyar Művészeti Akadémiában minden benne van. A politikai hűség mint abszolút érték, a minőségre való látványos érzéketlenség, az erőből politizálás és a kortárs művészeti világgal szembeni totális értetlenség. Havi apanázzsal lekötelezett tagság, alaptörvényben rögzített pozíció, milliárdos költségvetés, rengeteg fölösleges és drága reprezentáció. Ilyen sem volt még.

A legfontosabb mecénás szervezet, a Nemzeti Kulturális Alap bővítette hatásköreit. A kollégiumokat erősen vitatható módon átszervezte, és a pártjához vagy hozzá közel álló tagokkal töltötte fel L. Simon László, aki kulturális államtitkári távozása után is az NKA alelnöke és valódi irányítója maradt. A szervezet elnöke hivatalosan a miniszter, ezzel korábbi függetlensége formálisan is megszűnt, ugyanakkor döntései néhány botrányt leszámítva egyelőre kiegyensúlyozottnak látszanak.

Az állami művészeti díjak szakmai előkészítő bizottságait megszüntették, a Kossuth- és Széchenyi-díjakról Orbán Viktor és egy kedvére való testület dönt. A műtárgyak tartózkodási helyéről a miniszter. A fotóművészet a miniszterelnök fényképészének közbenjárására megkapta a Capa Központot. A közmédia, amely eddig a kortárs művészet legfontosabb kapcsolata volt a társadalommal, ideológiai alapon szűri a tartalmakat, és lemondott a progresszív művészetről. Ha ez így marad, a közös referenciapontok eltűnésének és a közízlés ellaposodásának hegyomlásszerű pusztítását évtizedek múlva érzékeljük majd igazán. Addigra még azt is megszoknánk, hogy a kultúráért felelős államtitkárt Halász Jánosnak, a minisztert Balog Zoltánnak hívják.

Online sorozatunk a Magyar Narancs e heti számában megjelent átfogó cikk részleteit közli szombaton és vasárnap, a különleges helyzetre való tekintettel már a megjelenés után pár nappal. Az elmúlt négy évet áttekintő fejezetek szerzői: Ballai József, Horváth Marcella, Tamás Gábor, Teczár Szilárd és Urfi Péter. Mindjárt jön a köz- és felsőoktatás értékelése.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.