Az országutak rabszolgái - Így indult a Tour de France

  • Zeidler Miklós
  • 2009. augusztus 13.

Veló Világ

"Gyilkosok vagytok, igen, gyilkosok!" - fakadt ki Octave Lapize francia kerékpárversenyző a Col d'Aubisque meredekjén 1910. július 21-e forró délutánján. Akkor már 160 kilométer volt mögötte - s még ugyanannyi előtte -, és éppen a negyedik goromba emelkedőn kaptatott felfelé.

Szavait a Tour de France szervezőihez intézte, akik mindent elkövettek, hogy világra szóló szenzációvá, az emberi teljesítőképesség végső határait feszegető próbává tegyék a viadalt - s mellékesen pokollá tették a biciklisták életét.

Az előzmények 1903 elejéig nyúlnak vissza, amikor a L'Auto c. francia sportnapilap a példányszám emelése érdekében úgy döntött, olyan viadalt szervez, amelyen a legjobb kerékpárosok a hagyományos egynapos versenyeket mintegy összefűzve, hat egymást követő szakaszon mérik össze tudásukat. Az egyszerűségében is korszakalkotó ötlet - mely már önmagában is az embertelenség határát súrolta - eredetileg az újság egyik fiatal munkatársától, Géo Lefévre-től származott. A lap főszerkesztője, Henri Desgrange azonban - aki valaha maga is kitűnő bicikliversenyző volt -, miután kezdeti kételyeit eloszlatták a példányszám ugrásszerű növekedését mutató adatok, hamar átvette az irányítást, az ötletgazdát pedig még a kerékpárrovattól is eltávolította. A zseniális zsarnok, a Tour de France "Gazda" néven ismert tótumfaktuma ettől fogva acélkorbáccsal hajtotta a pelotont. Mivel még a legjobbak is legalább 10-18 órát töltöttek a nyeregben az átlagosan 400 km-es szakaszokon, a rajtra legtöbbször hajnalban került sor, s a versenyzők csak estefelé érkeztek célba - a felismerhetetlenségig elkoszolódva, poros tüdővel, gyulladt szemmel, sajgó ízületekkel, törődött tagokkal, romos kerékpárral. Ekkor még nem sejthették, hogy mindez csak a kezdet, s hogy szenvedéseik hamarosan megsokszorozódnak.

A szervezők már 1905-ben több újítást is bevezettek. Megnövelték a szakaszok számát és az útvonal teljes hosszát, s bár az egyes etapok átlagos hossza mintegy 300 km-re csökkent, a versenyzők már csak egy-egy pihenőnapot kaptak a futamok között. Ugyanekkor iktatták a programba az első hegyi szakaszokat is; ekkor mászták meg először a versenyzők a legendás Ballon d'Alsace és a Bayard 1000 méter fölötti hágóit. Desgrange biztosra vette, hogy senki sem lesz képes végig nyeregben maradni a Ballon kaptatóján, ami ekkor alig volt több egy széles, kitaposott ösvénynél. Néhány fortélyos versenyző azonban a hegyek lábánál kerékpárt cserélt - sebességváltót ekkoriban még nem használtak -, hogy kényelmesebb áttétellel hajthasson az emelkedőn. Így aztán René Pottier, az első igazi grimpeur, a Tour legjobb "hegymászója" jó tempóban, folyamatosan pedálozva jutott fel a nyeregtetőre, sőt a következő évben - mindenki legnagyobb megrökönyödésére - még a versenyigazgató puffogó, prüszkölő kocsiját is lehagyta ugyanitt.

A vezetők őszinte elismeréssel megemelték kalapjukat - és máris szorítottak egyet a gyeplőn. Hamarosan tilalom alá került a gépcsere, a versenyprogramban pedig feltűntek a magashegyi útvonalak: 1910-ben már a Pireneusok 2000 méter fölé magasodó, elvadult, medvék és vaddisznók járta hegyoldalain kapaszkodtak felfelé a biciklisták. Ekkor buktak ki Octave Lapize száján a cikk elején idézett keserű szavak... Márpedig Lapize nem az a fajta volt, aki meghátrál a nehézségek elől. Nemcsak az aznapi szakaszt nyerte meg nagy fölénnyel, hanem az összesítésben is ő győzött, szoros küzdelemben. Az első világháborúban pilótatiszt lett; bevetés közben halt meg 1917-ben.

false

 

Desgrange mindenesetre nem tágított. A kritikát ugyan rosszul tűrte, de ki tudja, talán éppen bóknak vette, hogy gyilkosnak nevezik - hiszen többször is elmondta: számára az ideális verseny az, amelyben csak egyetlen kerékpáros ér el a célig. (Ezt ugyan nem sikerült elérnie, de tény, hogy az első világháborúig évről évre az indulóknak alig harmada tudta befejezni a körversenyt.) E kissé túlhajtott darwinista szemlélet később is meghatározta Desgrange versenyigazgatói praxisát. 1911-ben már az Alpok magashegyi szerpentinjeire, többek között a 2556 méteres Galibier-hágóra hajtotta fel a Tour résztvevőit, miközben a verseny össztávját 5300 km-re növelte. A rossz földutakon, bakhátakon, sártengerben vagy éppen embermagasságú hófalak között araszoló, végsőkig elcsigázott, gépüket már csak tolni képes versenyzők láttán végre nyugalom költözött a főnök szívébe. Tervét, hogy a kerékpárosok emberfeletti teljesítményével kápráztassa el a világot, siker koronázta.

Igazságtalanság volna azonban elhallgatni, hogy a Gazda tudott bőkezű is lenni - különösen, ha büntetésről volt szó. Ha valamelyik versenyző az ekkor igen gyakori defektek vagy géphibák javításához idegen segítséget vett igénybe, vagy akár csak egy szerszámot, egy kulacs vizet elfogadott, a szabályok szerint időbüntetést kapott, ha pedig végképp használhatatlanná vált kerékpárja helyett kölcsönbiciklivel folytatta a versenyt, azonnal a mezőny végére rangsorolták. Ez történt 1907-ben a francia Émile Georget-val, aki a 9. szakaszon már hatodik győzelmét aratta, de mivel nem a saját gépével érkezett célba, a futam utolsó, 48. helyére vetették vissza. Mivel ekkor még az egyes etapokon szerzett helyezések alapján hirdettek végeredményt, Georget - aki egyébként fölényesen nyerte volna a Tourt - az összesítésben csak harmadik lett. A példátlanul szigorú szabályok könyörtelen alkalmazása 1904-ben még ennél is jobban átírta a végeredményt. A zsűri már a verseny közben is tömegével rótta ki a kisebb-nagyobb szankciókat, az utólag lefolytatott vizsgálatok eredményeként pedig decemberben (!) visszamenőleg kizárta a versenyből az összetett első négy helyezettjét és további nyolc kerékpárost.

A világháborút követően a szabálykönyv még szigorúbb, az útvonal még kegyetlenebb lett. Az immár 5400 km-esre hízott körverseny 15 szakaszából 5 hosszabb volt 400 km-nél, további 6 szakaszon pedig magashegyi hágók sorát kellett leküzdeniük a versenyzőknek, akik sokszor már jóval napfelkelte előtt nyeregbe szálltak.

Albert Londres újságíró 1924 nyarán a Le Petit Parisien hasábjain az "országút rabszolgáinak" nevezte a Tour de France résztvevőit, s interjúalanyai ekkor már nyíltan beszéltek az embertelen versenykörülményekről és állandó testi kínjaikról, amelyeket csak fájdalomcsillapítók, gyulladáscsökkentők, illetve ajzószerek segítségével tudtak enyhíteni vagy elfedni. A "házipatikában" ott voltak - már évtizedek óta - olyan fájdalomcsökkentő és regeneráló hatású szerek, mint az éter, a kloroform, az aszpirin, a kokain és a nitroglicerin, valamint a stimulánsként is használt alkohol és sztrichnin.

Az országutak rabszolgái lassan a különböző szereknek is rabjaivá váltak, s - paradox módon - a szó szoros értelmében folyamatosan mérgezniük kellett magukat, hogy komolyabb egészségkárosodás nélkül egyáltalán túléljék a nagy versenyeket.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?