Két keréken a körúti káoszban – Még hogy ideiglenes biciklisáv?

  • Kovács Bálint
  • 2015. március 27.

Veló Világ

A várost lebénító útfelújítások túlmutatnak önmagukon, mivel egyúttal jelzik azt is, miként gondolkodik a főváros a kerékpárosokról. Az eredmény csúfos bukás.

A Nagykörúton áll a bál, de az egy időben zajló felújítások és karbantartások miatt gyakorlatilag mindenütt bál van – már készülnek az első tanulmányok, amelyek választ adnak arra, hány évvel rövidíti meg a várható életkort eljutni egy ködös vasárnapon az Arany János utcától a Mechwart ligetig. Az már most bizonyosnak látszik, hogy az ilyen túrakísérlet ártalmasabb, mint a láncdohányzás. A városi közlekedés ilyen mértékű leterhelése szükségszerűen rákényszeríti a fővárost, hogy az élhetőség, a problémamegoldás és a kárenyhítés érdekében bedobjon mindent, amit csak a közlekedésről gondol és tudni vél.

És ez nem csak annyit jelent, hogy meg kell oldani a villamosok pótlását, az autós közlekedés ésszerű terelését és az egyes gyalogos-átkelőhelyek megfelelő lezárását (pár napja a gyalogosok a Jászai Mari téren a félig-meddig megoldott helyzetben egyszerűen fellázadtak, és eltakarították a zebralezárást). Azt is jelenti, hogy a városvezetés még akkor is elkezd hangsúlyt fektetni az „alternatív” közlekedési formákra, ha eddig nem tette. És nem egy utópisztikus, hanem egy normális városról beszélünk, amely még csak nem is az állampolgárainak akar kedvezni, hanem felismeri saját érdekeit: a roppant egyszerűen, apró helyfoglalással megoldható bringás közlekedés ösztönzésénél Budapesten momentán nem létezik nyilvánvalóbb módja a forgalmi dugók leapasztásának. Ezt nem felismerni még attól függetlenül is dilettantizmus, hogy ráadásul az épp beköszöntött tavaszi időjárás még evidensebbé és egyszerűbbé teszi ezt az eljárást.

false

 

Fotó: narancs.hu

Ehhez képest a budapesti helyzet a következő: a Nagykörúton nemhogy nem alakítottak ki ideiglenes (?) kerékpársávot annak ellenére sem, hogy most úgyis tilos az érintett szakaszokon parkolni (ez az egyik legfőbb ellenérv ugyanis az évek óta napirenden lévő „bringautat a Nagykörútra”-mozgalom ellen), de olyannyira nem jutott eszébe senkinek, hogy a biciklik is a közlekedés integráns részét képezik, hogy a konkrétan csak egy vödör sárga festékbe kerülő, a status quót jelképesen legitimáló kerékpárpiktogramot sem fújtak fel az ideiglenes buszsávban.

A Margit híd budai hídfőjénél hónapokkal a jelenlegi felújítások előtt káoszba fulladt a kerékpáros közlekedés: a korábban viszonylag jól kiépített bringautat a parkos részen nemes egyszerűséggel megszüntették, pontosabban minden észérvet és biztonsági szabályt áthágva jelölés nélkül belevezették a gyalogosforgalomba, a Lánchíd felé haladó kerékpárosokat pedig úgy terelik be az autók közé egy ideiglenes, kényelmetlen és veszélyes kerékpársávra, hogy az erre figyelmeztető tábla csak az egyik irányból látható, de onnan is hosszas kutakodás után. A Margit körúton a Széll Kálmán térig úgy alakították ki a forgalmat, hogy nemhogy nincs kerékpársáv vagy akár -nyom, de a permanens dugót sem lehet bringával előzni. Olyan szűk lett az úttest járható része, hogy lehetetlen bármelyik oldalon is elhaladni az autók mellett.

Röviden: a felújítás alatt álló szakaszokon a szó szoros értelmében lehetetlen kerékpárral közlekedni.

Normális városokban a közlekedésért felelős szervek nem győznek eleget gondolkodni azon, hogyan lehetne meggyőzni az embereket, hogy a károsanyag-kibocsátástól mentes, a belvárosi közlekedést szellőssé tevő, népegészségügyileg is előnyös kerékpáros közlekedést válasszák, vagy ha van – és már Budapestnek is van –, fellendítsék a közbringarendszer forgalmát. Az ilyen városok vezetői kis túlzással összetennék a két kezüket a budapestihez hasonló, kaotikus közlekedési szituációért, mondván: ilyen körülmények között már szinte érvek sem kellenek, úgyis minden józan ember bringára ül, és a feladat magától megoldódik. Ehhez csak minimális odafigyelés, gondolkodás vagy alapvető közlekedési ismeretek kellenének.

A budapesti városházán, úgy tűnik, mindez hiánycikk.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.