Hogy vihetsz fel biciklit a fogaskerekűre? Csak fegyelmezetten

  • L.T.
  • 2015. március 29.

Veló Világ

Tegnap állt forgalomba az első olyan fogaskerekű-szerelvény, amelyen a korábbi nyolc helyett tizenhat bicikli szállítható. Mégsem láttunk örömtüzeket a városmajori végállomás környékén.

„A beruházás fontos feladata volt, hogy egyenként rögzítve, kulturált körülmények között biztosítson lehetőséget a megnövekedett mennyiségű kerékpár szállítására” – írják az egy hónapos tesztüzem megindulása előtti közleményükben, hozzátéve, hogy „amennyiben az új rendszer az elvárásoknak megfelelően teljesít, a többi szerelvényünk átalakítását is elvégezzük”.

false

 

Fotó: A szerző felvételei

Nos, ha már tesztüzem, a tegnapi napot akár ki is hagyhatták volna, ugyanis a rossz időjárás miatt korántsem volt akkora tolongás a fogas városmajori végállomásán, mint egy rendes tavaszi hétvégén. Kora délután, ottjártunkkor mindössze egy biciklista szállt fel a fogasra, bár az egyik járművezető arról számolt be, hogy délelőtt volt olyan menete, aminek során több mint nyolc biciklit próbáltak felpakolni egyszerre a – még hagyományos – vonatára; ez persze jó idő esetén legalább annyira elterjedt gyakorlat, mint a bliccelés.

Úgyhogy – a próbaidőszak eredményétől függetlenül – csak üdvözölni tudjuk a BKV és a BKK eljárását, annál is inkább, mert a jármű átalakítása nem csak azzal járt, hogy kidobtak belőle pár ülést. Mint írják, „a járművön a kampókra akasztva tépőzárral kell rögzíteni a kerékpárt”, de adnak egy sor tanácsot is a biciklis utasoknak, noha ez inkább olyan, mint valami rendőrségi felhívás.

false

 

Nos, kedves kerékpárosok, ha fogasozni támad kedvetek, ne csak magatoknak, de a bicikliteknek is vegyetek teljes árú jegyet! Létezik kerékpárosbérlet is, igaz, csak „egyes bérlettípusok mellé”. Ha ez megvan, kezdetét veheti a kulturált közlekedés a BKK „tanácsai” alapján, mely szerint utazás közben a biciklit rögzíteni kell, hogy az ne veszélyeztesse a többi utas biztonságát vagy a ruhájuk tisztaságát, illetve a jármű épségét. Aztán: a szállítandó kerékpár mérete nem haladhatja meg a 180×130×70 centimétert, speciális kialakítású (cargo, tandem, motoros stb.) kerékpárt nem lehet szállítani. Végezetül, a menetrend betartása érdekében a kerékpárral „minél gyorsabban” kell fel- és leszállni.

Ennek ellenére nem kell megijedni, a közleményből kiderül az is, hogy „a BKK Zrt. és BKV Zrt. fontosnak tartja a kerékpározás integrációját a közösségi közlekedéssel, a kombinált utazási lehetőségek támogatását”.

Ez tényleg klassz, kár, hogy arra nem térnek ki, hogy a jelenlegi és a biciklistákat semmibe vevő közlekedési káoszban, mégis hogy a csudában lehet kerékpárral eljutni a fogaskerekűig?

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.