A magyaroknak minden pénzt megér, hogy Orbán Viktor táncolhasson egy jót

  • narancs.hu
  • 2015. augusztus 25.

Villámnarancs

Két éve 88 millió, idén már 94 millió közpénz kellett hozzá, hogy a miniszterelnök és barátai végre csápolhassanak egy jót. De nem ez a legrosszabb a Mándoki-sztoriban.

Leslie Mándoki két éve vált a magyar közélet fontos szereplőjévé. Akkor részletesen feltártuk, hogyan lett belőle attrakció a Művészetek Palotájában: "állami cégek rakosgatják egymás zsebébe a pénzt, a közmédia öntevékenyen csinálja a reklámkampányt, Nyerges Zsolt lapja címlapozik, Simicska cége plakátol, és a végén az adófizetők kontójára celebrálnak Fidesz-misét a magyar kultúra egyik legfontosabb helyén."

Az első sorban Lázár, Lévai Anikó, Orbán és Kövér

Az első sorban Lázár, Lévai Anikó, Orbán és Kövér

Fotó: MTI

És hogy mennyi volt a 2013-as számla? "A Müpa tájékoztatása szerint a 'koncert költsége, mely magában foglalja a fellépti díjakat, az utazási és szállásköltségeket, valamint a színpadra állítás technikai és egyéb költségeit: 87 973 000 Ft.' 88 millió egyetlen estéért - ez példátlan a Müpa történetében, állítják egybehangzóan a működést régóta jól ismerő forrásaink. Sorolják a tételeket: egy 80-100 fős szimfonikus zenekar 25-30 millióért eljön, de a legnagyobbak, a bécsi vagy a berlini filharmonikusok se kérnek 60 milliónál többet, a szólisták közül pedig a tényleg abszolút világsztár Keith Jarrett se kerül 9 milliónál többe. Persze minden fellépti díj eseti megállapodás tárgya, de ha a Müpa fénylő csillaga, a kéthetes, nyolc előadásos Wagner-napok kijön összesen 200 millióból, akkor a 88 milliós költségvetés valóban erős túlzásnak tűnik. Megkérdeztük Káel Csabát, valóban rekordösszegről beszélhetünk-e, illetve mi indokolta ezt a kiemelt anyagi ráfordítást? Válaszát a maga teljességében idézzük: 'A felsorolt világsztárok fellépti díja, utazása és szállása nem különbözik szignifikánsan a hasonlóan neves szólisták közreműködésével színpadra állítandó egyes komolyzenei előadásaink költségétől.' A kijelentés igazságtartalmának mérlegeléséhez elég arra gondolnunk, hogy a Müpa évente mintegy 350 saját programot mutat be, állami támogatása tavaly 1,4 milliárd volt, költségvetése - 2011-es adatok szerint - 3 milliárd, ebből a tisztán programokra fordítható összeg - információink szerint - 800 millió körüli. Ez nagyjából tíz Mándoki-koncertre lenne elég. Ha mind a tízet év elejére hirdetnék meg, január 11-én le is húzhatnák a rolót."

Akkori cikkünkből kiderül, hogyan segédkezett a sikerben a párt- és a közmédia, hogy milyen ajándékot adott Orbán Mándokinak, és hogy mi az, amit Mándoki cserébe nyújthat a miniszterelnöknek, mármint a felejthetetlen zenei élményen túl: nos, röviden, némi alányalást és jó német üzleti és politikai kapcsolatokat.

Orbán és Mándoki között a német közlekedési miniszter

A két jóbarát között a német közlekedési miniszter

Fotó: MTI

Az idei koncerten megint felvonult a fideszes elit, és végre megfigyelhettük Orbán Viktort, ahogy a Jég dupla whiskey-vel örökbecsű dallamaira riszál.

A 444 az emelkedett hangulat ellenére rákérdezett, hogy ugyan mennyibe fájt a pártelit mulatozása. "A Várkert Bazár nem válaszolt a megkeresésünkre, de a Miniszterelnökségnél célba értünk, ezt a választ kaptuk: 'a koncertet a Hungarofest Nemzeti Rendezvényszervező Nonprofit Kft. szervezte. A fellépés összesen nettó 94 millió forintba került.'”

A jó hírünk az, hogy amennyiben ez így folytatódik, két év múlva kereken 100 milliót költenek majd az adónkból arra, hogy az ország javíthatatlanul tahó urai megint fiatalnak érezhessék magukat, szünetben pedig bizniszeljenek kicsit. Ilyen egy százmilliót érő este.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.