A Népszabadságnak még az írmagját is ki akarják irtani

  • narancs.hu
  • 2016. október 10.

Villámnarancs

Ha pusztán gazdasági döntés született, akkor miért kellett az ellenzéki lap archívumát is kinyírni?

Már arra a kérdésre sincs ésszerű hivatalos magyarázat, hogy a Népszabadság ún. átalakítása miért indokolja a lapkiadás ún. felfüggesztését. Arra meg pláne nincs, hogy mi indokolja a lap elektronikus archívumának az elérhetetlenségét is. (Csak jeleznénk, hogy a Népszabadság nyomán más is beszámolt a rogános helikopter-, meg a matolcsys Zita-sztorikról, esetenként újabb információkkal is kiegészítve azokat, de arra kérjük az arra illetékeseket, hogy ezt a tényközlést semmi esetre se tekintsék följelentésnek.)

Alternatív lehetőségek

Nos, mivel a NER láthatóan egy minőségileg újabb szakaszába lépett, a napilappal történteket figyelembe véve a szerkesztőségeknek tegnaptól ajánlatos alternatív elérhetőségben gondolkodni – ha már egyszer ilyen országban kezdünk élni.

Vissza a föld alá

Az ember általában hozott élményanyagból dolgozik: így hát szerkesztőségünk egynémely éltesebb tagja, aki a nyolcvanas években volt fiatal felnőtt, fontolóra vette, hogy megkeresi újra az egykori szamizdatosokat, Demszkyt, Harasztit vagy ifj. Rajkot némi technikai jellegű gyorstalpaló ügyében, biztos, ami biztos.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.