A Népszabadságnak még az írmagját is ki akarják irtani

  • narancs.hu
  • 2016. október 10.

Villámnarancs

Ha pusztán gazdasági döntés született, akkor miért kellett az ellenzéki lap archívumát is kinyírni?

Már arra a kérdésre sincs ésszerű hivatalos magyarázat, hogy a Népszabadság ún. átalakítása miért indokolja a lapkiadás ún. felfüggesztését. Arra meg pláne nincs, hogy mi indokolja a lap elektronikus archívumának az elérhetetlenségét is. (Csak jeleznénk, hogy a Népszabadság nyomán más is beszámolt a rogános helikopter-, meg a matolcsys Zita-sztorikról, esetenként újabb információkkal is kiegészítve azokat, de arra kérjük az arra illetékeseket, hogy ezt a tényközlést semmi esetre se tekintsék följelentésnek.)

Alternatív lehetőségek

Nos, mivel a NER láthatóan egy minőségileg újabb szakaszába lépett, a napilappal történteket figyelembe véve a szerkesztőségeknek tegnaptól ajánlatos alternatív elérhetőségben gondolkodni – ha már egyszer ilyen országban kezdünk élni.

Vissza a föld alá

Az ember általában hozott élményanyagból dolgozik: így hát szerkesztőségünk egynémely éltesebb tagja, aki a nyolcvanas években volt fiatal felnőtt, fontolóra vette, hogy megkeresi újra az egykori szamizdatosokat, Demszkyt, Harasztit vagy ifj. Rajkot némi technikai jellegű gyorstalpaló ügyében, biztos, ami biztos.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.