Ez egy puritán kormány – mondja Balog, s a szeme sem rebben

  • narancs.hu
  • 2016. október 10.

Villámnarancs

Megvédi Rogánt, közben azt mantrázza, ő „nem olyan”. Dehogyisnem.

Hosszú interjút közöl az Index Balog Zoltánnal, melyben vannak ugyan valódi kérdések, válaszok kevésbé. Helyette bicskanyitogató megnyilvánulásokat olvashatunk a romákról, a kvótakampányról, az egészségügyről, mindenről. Bayer Zsolt viszont jól meg van védve.

Ahogy Rogán is, a helikopterével együtt.

Balog szerint ugyanis a helikopterezés teljesen rendben van, hiszen – mint mondja – „más legális bevételei is lehetnek egy miniszternek, vagy éppen a feleségének”. És ha már luxus, Habonnyal meg Mészáros Lőrinccel se jöjjön senki, hiszen „utóbbi két úr nem kormányzati szereplő”.

„A polgári erkölcs vagy keresztény erkölcs számomra ott kezdődik, hogy az ember először is saját magát vizsgálja meg ebből a szempontból” – mondja Balog hangsúlyozva, hogy ő nem engedhet meg magának holmi helikopterezést. Az eszmefuttatás végén pedig arra lyukad ki: „Erre a kormányra mint testületre kimondottan jellemző a puritánság. A miniszterelnök életstílusa sem költekező, önmutogató.”

Azért hozzátehette volna, hogy Orbán a kisvasutat, a stadiont a köznek építette, családtagjai pedig önerőből, saját lábukon boldogulnak az élet útvesztőjében.

Persze miért is mondaná ezt egy olyan ember, aki rezzenéstelen arccal közli eszmetársai dőzsölésére reagálva: „Ha valaki a tisztes jövedelméből engedi meg ezt magának, az rendben van, ha tisztességtelenül szerzi a jövedelmet, nincs rendben. Itt a határ. Ha bárkinek tudomása van arról, hogy valaki tisztességtelenül szerzett pénzt, tegyen feljelentést, és az ügyet  törvényesen ki kell vizsgálni.”

Még jó, hogy nem adta meg Polt Péter telefonszámát.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.