A Zsolnay Negyed vezetőinek tudatáig is eljutott, nem mindegy, milyen hőmérsékleten tartják a Munkácsy-képeket

  • narancs.hu
  • 2019. augusztus 10.

Villámnarancs

Mobil klímákkal próbálják biztosítani a megfelelő hőmérsékletet, miután kedden elromlott a központi klímaberendezés, és bejárta a sajtót, hogy 30 fokban tartják a nemzeti kincseket.

Néhány napja a Szabad Pécs nyomán arról számoltunk be, hogy 30 fok körüli hőmérsékleten tartják a pécsi Zsolnay Negyed m21 Galériájában a Munkácsy-kiállítás képeit.

Bár az intézmény vezetői érdekesen nyilatkozva hárították már a probléma felvetését is. Magyar Attila a Zsolnay Negyed gazdasági igazgatója azt közölte a lap munkatársával, hogy „írja nyugodtan a hülyeségeit, és a harminc fokjait, ő szarik rá.“ Vincze Balázs ügyvezető igazgató pedig elismerte ugyan, hogy meghibásodás miatt egy ideje nem működik a klíma, de szerinte a magas hőmérséklet nem károsítja a festményeket, a páratartalom megfelelő szinten tartása a legfontosabb, azzal pedig nincs probléma.

Miután bejárta a sajtót a Munkácsy-képek nem éppen megfelelő körülmények közötti bemutatásáról szóló hír. A kormányközeli sajtót bevetve mégis inkább mosdatja magát az intézmény.

Valaki mégiscsak megsúghatta a Zsolnay Negyed szakértő vezetőinek, hogy márpedig tényleg károsodhatnak a képek 30 fokban, nem biztos, hogy jót tesz a forróság a nemzeti kincsként számon tartott festményeknek.

Ezért a Magyar Nemzet nyomán nyomatékosít az MTI, miszerint nincsenek veszélyben a pécsi Munkácsy-kiállítás képei, mert a tárlatnak otthont adó m21 Galériában átmenetileg mobil klímákkal próbálják biztosítani a megfelelő hőmérsékletet, miután kedden elromlott a központi klímaberendezés.

Az intézmény közlése szerint a meghibásodott klímarendszer miatt néhány napig 28-31 fok is volt a Zsolnay Negyedben található létesítményen belül, és tartani lehetett attól, hogy magas lehet a páratartalom. Állítólag a szakemberek azonnal elkezdték a helyiség szellőztetését és a páratartalom ellenőrzését, ami a határértéken belül van, vagyis nem károsítja a festményeket.

A kiállítást szervező Zsolnay Örökségkezelő Nkft. ügyvezetője, Vincze Balázs szerint nincs ok aggodalomra, a képek biztonságban vannak. Az épület szigetelése kiváló, ezért a hőmérséklet-változás lassú volt, a mobil klímával pedig már megkezdték a lassú visszahűtést is.

Vinczének segíthettek rájönni, hogy nem csak a páratartalom értékei számítanak egy kiállítótérben a festmények tárolását illetően, az pedig egyébként nem elhanyagolható módon függ a hőmérséklettől.

A kormánylap szakértőt is kerített, hogy bizonyítsa, nincs baj. Szentkirályi Miklós festményrestaurátor – aki korábban dolgozott Munkácsy Krisztus-trilógiáján is – a lapnak elmondta, hogy a rövid ideig tartó kicsit magasabb hőmérséklet és páratartalom nem árthat meg a festményeknek, de hosszú távon nagyon oda kell figyelni az egyenletes hőmérsékletre és páratartalomra. A Munkácsy-képeknek 18-22 Celsius-fok az optimális, és 30-40 százalékos páratartalmat kell biztosítani.

A pécsi Munkácsy-kiállításon a festő 58 művét mutatják be, köztük olyanokat is, amelyeket korábban még nem állítottak ki. Látható az egyik legismertebb Munkácsy-mű, az Ásító inas is.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.