A Zsolnay Negyed vezetőinek tudatáig is eljutott, nem mindegy, milyen hőmérsékleten tartják a Munkácsy-képeket

  • narancs.hu
  • 2019. augusztus 10.

Villámnarancs

Mobil klímákkal próbálják biztosítani a megfelelő hőmérsékletet, miután kedden elromlott a központi klímaberendezés, és bejárta a sajtót, hogy 30 fokban tartják a nemzeti kincseket.

Néhány napja a Szabad Pécs nyomán arról számoltunk be, hogy 30 fok körüli hőmérsékleten tartják a pécsi Zsolnay Negyed m21 Galériájában a Munkácsy-kiállítás képeit.

Bár az intézmény vezetői érdekesen nyilatkozva hárították már a probléma felvetését is. Magyar Attila a Zsolnay Negyed gazdasági igazgatója azt közölte a lap munkatársával, hogy „írja nyugodtan a hülyeségeit, és a harminc fokjait, ő szarik rá.“ Vincze Balázs ügyvezető igazgató pedig elismerte ugyan, hogy meghibásodás miatt egy ideje nem működik a klíma, de szerinte a magas hőmérséklet nem károsítja a festményeket, a páratartalom megfelelő szinten tartása a legfontosabb, azzal pedig nincs probléma.

Miután bejárta a sajtót a Munkácsy-képek nem éppen megfelelő körülmények közötti bemutatásáról szóló hír. A kormányközeli sajtót bevetve mégis inkább mosdatja magát az intézmény.

Valaki mégiscsak megsúghatta a Zsolnay Negyed szakértő vezetőinek, hogy márpedig tényleg károsodhatnak a képek 30 fokban, nem biztos, hogy jót tesz a forróság a nemzeti kincsként számon tartott festményeknek.

Ezért a Magyar Nemzet nyomán nyomatékosít az MTI, miszerint nincsenek veszélyben a pécsi Munkácsy-kiállítás képei, mert a tárlatnak otthont adó m21 Galériában átmenetileg mobil klímákkal próbálják biztosítani a megfelelő hőmérsékletet, miután kedden elromlott a központi klímaberendezés.

Az intézmény közlése szerint a meghibásodott klímarendszer miatt néhány napig 28-31 fok is volt a Zsolnay Negyedben található létesítményen belül, és tartani lehetett attól, hogy magas lehet a páratartalom. Állítólag a szakemberek azonnal elkezdték a helyiség szellőztetését és a páratartalom ellenőrzését, ami a határértéken belül van, vagyis nem károsítja a festményeket.

A kiállítást szervező Zsolnay Örökségkezelő Nkft. ügyvezetője, Vincze Balázs szerint nincs ok aggodalomra, a képek biztonságban vannak. Az épület szigetelése kiváló, ezért a hőmérséklet-változás lassú volt, a mobil klímával pedig már megkezdték a lassú visszahűtést is.

Vinczének segíthettek rájönni, hogy nem csak a páratartalom értékei számítanak egy kiállítótérben a festmények tárolását illetően, az pedig egyébként nem elhanyagolható módon függ a hőmérséklettől.

A kormánylap szakértőt is kerített, hogy bizonyítsa, nincs baj. Szentkirályi Miklós festményrestaurátor – aki korábban dolgozott Munkácsy Krisztus-trilógiáján is – a lapnak elmondta, hogy a rövid ideig tartó kicsit magasabb hőmérséklet és páratartalom nem árthat meg a festményeknek, de hosszú távon nagyon oda kell figyelni az egyenletes hőmérsékletre és páratartalomra. A Munkácsy-képeknek 18-22 Celsius-fok az optimális, és 30-40 százalékos páratartalmat kell biztosítani.

A pécsi Munkácsy-kiállításon a festő 58 művét mutatják be, köztük olyanokat is, amelyeket korábban még nem állítottak ki. Látható az egyik legismertebb Munkácsy-mű, az Ásító inas is.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.