A Zsolnay Negyed vezetőinek tudatáig is eljutott, nem mindegy, milyen hőmérsékleten tartják a Munkácsy-képeket

  • narancs.hu
  • 2019. augusztus 10.

Villámnarancs

Mobil klímákkal próbálják biztosítani a megfelelő hőmérsékletet, miután kedden elromlott a központi klímaberendezés, és bejárta a sajtót, hogy 30 fokban tartják a nemzeti kincseket.

Néhány napja a Szabad Pécs nyomán arról számoltunk be, hogy 30 fok körüli hőmérsékleten tartják a pécsi Zsolnay Negyed m21 Galériájában a Munkácsy-kiállítás képeit.

Bár az intézmény vezetői érdekesen nyilatkozva hárították már a probléma felvetését is. Magyar Attila a Zsolnay Negyed gazdasági igazgatója azt közölte a lap munkatársával, hogy „írja nyugodtan a hülyeségeit, és a harminc fokjait, ő szarik rá.“ Vincze Balázs ügyvezető igazgató pedig elismerte ugyan, hogy meghibásodás miatt egy ideje nem működik a klíma, de szerinte a magas hőmérséklet nem károsítja a festményeket, a páratartalom megfelelő szinten tartása a legfontosabb, azzal pedig nincs probléma.

Miután bejárta a sajtót a Munkácsy-képek nem éppen megfelelő körülmények közötti bemutatásáról szóló hír. A kormányközeli sajtót bevetve mégis inkább mosdatja magát az intézmény.

Valaki mégiscsak megsúghatta a Zsolnay Negyed szakértő vezetőinek, hogy márpedig tényleg károsodhatnak a képek 30 fokban, nem biztos, hogy jót tesz a forróság a nemzeti kincsként számon tartott festményeknek.

Ezért a Magyar Nemzet nyomán nyomatékosít az MTI, miszerint nincsenek veszélyben a pécsi Munkácsy-kiállítás képei, mert a tárlatnak otthont adó m21 Galériában átmenetileg mobil klímákkal próbálják biztosítani a megfelelő hőmérsékletet, miután kedden elromlott a központi klímaberendezés.

Az intézmény közlése szerint a meghibásodott klímarendszer miatt néhány napig 28-31 fok is volt a Zsolnay Negyedben található létesítményen belül, és tartani lehetett attól, hogy magas lehet a páratartalom. Állítólag a szakemberek azonnal elkezdték a helyiség szellőztetését és a páratartalom ellenőrzését, ami a határértéken belül van, vagyis nem károsítja a festményeket.

A kiállítást szervező Zsolnay Örökségkezelő Nkft. ügyvezetője, Vincze Balázs szerint nincs ok aggodalomra, a képek biztonságban vannak. Az épület szigetelése kiváló, ezért a hőmérséklet-változás lassú volt, a mobil klímával pedig már megkezdték a lassú visszahűtést is.

Vinczének segíthettek rájönni, hogy nem csak a páratartalom értékei számítanak egy kiállítótérben a festmények tárolását illetően, az pedig egyébként nem elhanyagolható módon függ a hőmérséklettől.

A kormánylap szakértőt is kerített, hogy bizonyítsa, nincs baj. Szentkirályi Miklós festményrestaurátor – aki korábban dolgozott Munkácsy Krisztus-trilógiáján is – a lapnak elmondta, hogy a rövid ideig tartó kicsit magasabb hőmérséklet és páratartalom nem árthat meg a festményeknek, de hosszú távon nagyon oda kell figyelni az egyenletes hőmérsékletre és páratartalomra. A Munkácsy-képeknek 18-22 Celsius-fok az optimális, és 30-40 százalékos páratartalmat kell biztosítani.

A pécsi Munkácsy-kiállításon a festő 58 művét mutatják be, köztük olyanokat is, amelyeket korábban még nem állítottak ki. Látható az egyik legismertebb Munkácsy-mű, az Ásító inas is.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.