Demjén, Tankcsapda, Balázs Fecó… – Ők a magyar könnyűzene legnagyobb vesztesei, akik a kormány segítségére szorulnak

  • narancs.hu
  • 2020. augusztus 5.

Villámnarancs

Felkészül Ákos, Nagy Feró, Pataky Attila és az Omega…

Elsőre úgy tűnik, hogy Szentkirályi Alexandra, a médiaszakos gólyákat parodizálja legújabb videójában, de valójában sokkal komolyabb dologról van szó. A kormányszóvivő fiatalos lendülettel arról beszélt, hogy ha már nem engedélyezik a zenés-táncos rendezvényeket, lesznek helyette ún. raktárkoncertek (ezt pár napja még garázskoncerteknek nevezték), amelyeket a Magyar Turisztikai Ügynökségre bízott 5,3 milliárdos popzenei mentőcsomagból kiosztott szupergázsikkal honorálnak. Szentkirályi immár néhány művészt is megnevezett, jelesül Demjén Ferencet, a Tankcsapdát, Tóth Gabit és Tóth Verát, illetve Balázs Fecót, vagyis csupa olyan előadót, akik minden bizonnyal legnagyobbat bukták a járvány miatt elmaradt koncerteken, és ezért a leginkább rászorulnak a kormány segítségére.

false

Noha a kormányszóvivő megemlítette, hogy „a többi zenekarról a fesztiválok szervezőivel egyeztetnek”, nem lennénk meglepve, ha a következő körben sem az ő ajánlatukkal állna elő Szentkirályi Alexandra, hanem inkább azokat sorolná fel, akik sokszoros hűségesküvel szolgáltak rá a forintokban mérhető bizalomra.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.