„Dobra vert ország” – Kész a „lopásgátló népszavazás” arca, Orbán a hangja

  • narancs.hu
  • 2015. december 21.

Villámnarancs

A baloldal az eddig zömmel kudarcos kísérletek ellenére sem tett le egy nagy Orbán-ellenes népszavazás tervéről. Kész Zoltán, a veszprémi győző most 13 kérdéssel támad.

A magyarság 99 százaléka áll szemben 1 százaléknyi fideszes politikussal, rokonnal, haverral, üzletemberrel, akik gátlástalanul és az ügyészség bűnpártolása mellett fosztják ki Magyarországot és annak népét. De egy Lopásgátló népszavazás úgy alakítaná át Magyarországot, hogy soha többé ne fordulhasson elő olyan méretű korrupció, mint amitől a Fidesz alatt szenved az ország – írja a népszavazás céljaira gründolt Facebook-oldalon Kész Zoltán, az emlékezetes veszprémi időközi választást baloldali támogatottsággal nyerő képviselő.

A népszavazási tervezet kérdéseit ugyan szó szerint még nem ismerjük, de az Index úgy tudja, hogy „Kész megkérdezné például az embereket arról, egyetértenek-e azzal, hogy a miniszterelnök rokona ne indulhasson közbeszerzésen, vagy hogy visszaállítsák-e a kétmilliós bérplafont az állami cégeknél, Kész nyilvános vagyonnyilatkozatra kötelezné azokat a cégvezetőket, akik a bevételeik több mint felét közbeszerzésekből szerzik”.

És „arról is megszavaztatná az embereket (…), hogy a mostani Orbán-kormányt tartják-e a legkorruptabb kormánynak a rendszerváltás óta”.

Kész Zoltán ma már el is juttatta kérdéseit a választási irodához – majd meglátjuk, mennyi megy át közülük. Vagy nem előzött-e be valaki szokás szerint?

A siker tehát még távolinak tetszik, de a kezdeményezéshez pakolt felhívás kétségkívül ügyes lett: Kész Zoltán Orbán Viktor reszelős hangján ostorozza a magyar valóságot:

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.