Egy előretekintő kosárfonó lett az új helyettes államtitkár – Hoppál Péter pedig leszámolt a magas kultúrával

  • narancs.hu
  • 2015. március 15.

Villámnarancs

Závogyán elvtársnő jó elvtársnő. Virágkötő, kosárfonó, népi kismesterség szakoktató, dáliatermesztő volt, középiskolás korától közösségi programokat szervezett, államtitkár lett.

Március 1-jétől Závogyán Magdolna az Emmi kultúráért felelős államtitkárságának új helyettes államtitkára, korábban a Nemzeti Művelődési Intézet (MNI) főigazgatója volt. Azelőtt meg kosárfonó, gyógynövény- és dáliatermesztő. A Kondorosi Csárda megmentője.

„A kulturális alapellátás célkitűzését erősíti majd az új szerkezet, és ezt figyelembe véve esett a választás Závogyán Magdolnára” – nyilatkozta Hoppál Péter kultúráért felelős államtitkár az MTI-nek, hozzátéve, hogy a kulturális alapellátás fejlesztése ehhez értő szakemberek irányítása által lehet igazán hatékony, és az NMI eddigi programjai Závogyán Magdolna szakember irányítása alatt éppen ezt a gondolkodást tükrözték.

Ám Hoppál azt is elmondta, hogy ugyan „a megemelt állami támogatások által a szaktárca portfóliójában lévő, magas kultúrát képviselő budapesti intézmények is erősödnek, de a vidéken születetteknek is biztosítani kell a lehetőséget arra, hogy minőségi kultúrával találkozhassanak”.

Arról viszont nem beszélt – vélhetően szerénységből – az államtitkár, hogy valójában milyen sokoldalú az új helyettes. Közelebbről egy igazi reneszánsz ember alakja körvonalazódhat előttünk. Legalábbis ez derül ki abból a „who is who” szócikkből, ami – a honlap szerint – „standard formába öntött, érték-ítélet mentes életrajz”.

Figyeljék, Závogyán Magdolna nemcsak az MNI főnöke volt, hanem „vállalkozóként több foglalkozás: virágkötő, kosárfonó, népi kismesterség szakoktató, földművelő, dáliatermesztő, gyógynövénytermesztő; középiskolás korától közösségi programokat szervezett”, illetve nevéhez fűződik az „évente (5 éven keresztül) a Kondorosi Kukorica Napok fesztivál megrendezése a környék nagy cégeinek bevonásával, hagyományok, gasztronómia, szakmai fórumok, kiállítások, a turisztikailag meghatározó Kondorosi Csárda megmentése és megismertetése”.

De még megtudhatjuk azt is, hogy „mindig az emberekért dolgozott; mindig előretekint, ami rossz dolog történik vele, azon túllép, a világot folyamatosan változónak fogja fel és ehhez alkalmazkodva él és cselekszik; nem az előző naphoz viszonyít, a ma kihívásaival és lehetőségeivel él”.

Engedje meg, hogy mi is gratuláljunk márciusi kinevezéséhez. Magyarország a korlátlan lehetőségek hazája, illetve szevasz, Rákosi, hol bujkáltál eddig?

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.