Egy keresztény-konzervatív humorgyáros

  • narancs.hu
  • 2014. február 20.

Villámnarancs

Skrabski Fruzsina, a jobboldal üdvöskéje percek alatt felhágott az ostobaság Csomolungmájára.

Kijevben vér folyik az utcán, emberek halnak meg. „Amitől tartani lehetett, bekövetkezett. Talán nem is a hatalom brutalitása a legdöbbenetesebb a tegnapi kijevi eseményekben – aki figyelemmel követte az elmúlt hónapok fejleményeit, igazán nem lepődhetett meg ezen, »csak« nagyságrendi a különbség a büntetlenül garázdálkodó rendőrök és fizetett verőlegé­nyek sporadikus terrorja és a Majdan páratlanul kegyetlen szétverése között” – írtuk tegnap.

És mit írt Facebook-oldalára Skrabski Fruzsina, a Heti Válasz címlaplánya, a jobbos dokufilmes üdvöske, a tényfeltáró újságíró, engesztelhetetlen komcsivadász, aki olykor hetven éve köztudott dolgokra csodálkozik rá, s tálalja azokat újdonságként? Hát, ezt: „Valami okos, külpolitikához értő ismerősömtől kérdezem: most hogy teljes felfordulás van Ukrajnában, nem lehetne Kárpátalját megvásárolni? Nekik egy nyűggel kevesebb, még hasznuk is van belőle, mi pedig visszakapunk egy magyarlakta területet. Vagy nem így működik a piacgazdaság?”

Az „ártatlan kérdésre” a Cink bukkant rá, született is egy poszt, s evvel megoldottnak látszott az aktuális „hét hülyéje”-szavazás, el is felejtettük volna gyorsan.

Ám Skrabski nem hagyta annyiban, válaszolt a Cinknek. Egyebek mellett ezt: „Annyira meglep, hogy a nagybecsű, liberális újságíróknak, de főként Szily Lászlónak semmi humora nincs. Hogy lehet azt komolyan venni, hogy összedobjuk a pénzt Kárpátaljára.” A végére meg odabiggyeszti: „Take it easy!”

Szóval, ez egy vicc volt, humorbonbon. Úgy már mindjárt más, mélyen emberi keresztény-konzervatív kedélyeskedés. Alig várjuk a következőt. Például valami négereset Közép-Afrikából...

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.