Elmebetegek Magyarországon

  • narancs.hu
  • 2015. július 31.

Villámnarancs

Az első idézet az általános jogok biztosától, a második meg a kormányszóvivőtől származik. A két nyilatkozat között csak egy kis idő telt el. Megtudjuk belőlük, miért tartunk itt.

„A zárt részlegen a látogatás kezdetének pillanatában erős vizelet- és székletszag terjengett. A mosdóhelyiségből folyt a szennyvíz, ami több kórtermet is elárasztott, és a folyosó nagyobb szakaszán pár centiméternyi szennyvízben lehetett csak közlekedni. A szennyvíz úgy keletkezett, hogy az egyik beteg a pelenkájával eltömítette a vécét. A személyzet úgy igyekezett megelőzni a szennyvíz kórtermekbe való beáramlását, hogy törölközőket tettek a kórtermek ajtajába, azonban így sem sikerült a szennyvizet felfogni.”

Részlet az alapvető jogok biztosának a Merényi Gusztáv kórház pszichiátriai osztálya helyzetét részletező jelentéséből, 2015. június

„A kampány célja, hogy minden magyar ember számára nyilvánvalóvá tegye azt, amit a kormány egyébként már régóta mond, hogy az elmúlt négy-öt évre visszatekintve, a 2010 óta tett lépésekről azt mondhatjuk, hogy a magyar reformok működnek. Ezek reformok közös erőfeszítéssel működnek, ebben minden magyar ember teljesítménye benne van. Ez abban az értelemben is megáll, hogy az emberek mindennapi életében is tapintható módon van jelen annak a közös erőfeszítésnek az eredménye, amelyet mi úgy hívunk, hogy a magyar reformok működnek. Szükségét érezzük annak, egy olyan tájékoztató kampányt indítsunk, amely néhány kérdésben részletében is tárgyalni fogja a reformokat. 600 millió forintos keretösszeg áll ennek a kampánynak a rendelkezésére. Azt reméljük, abban bízunk, hogy nemcsak az üzenetek, hanem a valódi tartalom is minél több magyar emberhez jut el.”

Részlet Kovács Zoltán kormányszóvivő sajtótájékoztatójából, 2015. július

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.