Fazekas Sándor Torgyán Józseftől plagizált, lebuktatjuk

  • narancs.hu
  • 2016. március 12.

Villámnarancs

A földművelési miniszter nagyot álmodott tegnapi sajtótájékoztatóján. Csak hát az álom használt volt és egy kicsit ócska is.

Fazekas Sándor japáni tárgyalásairól tartott élménybeszámolót a sajtónak, kihangsúlyozva azt, hogy „a magyar élelmiszer a legnehezebb piaci körülmények között is megállja a helyét”.

A hurráhangulatú megszólalásból kiderült, hogy Japán fontos exportpartnere Magyarországnak, s a magyar agrárexport szárnyal a japán piac felé. Fazekas konkrétan sertéshúst, baromfit, mézet, liba- és kacsamájat, kolbászt és téliszalámit, meg bort és édesipari termékeket sorolt fel, ám szavaiból kiderült, mindez nem elég…

A miniszter szerint az a legfontosabb,

Hogy „az orosz embargó miatt kieső magyar mezőgazdasági termékeknek új piacot találjanak Japánban”, de úgy tűnik, ő is tudja, ezt nem lehet pár üveg tokaji aszúval, Pick szalámival meg kalocsai paprikával megoldani.

Nem menekül a ciktajuh

 

Fotó: MTI

Aggodalomra azonban nincs okunk, mert ahogy elmondta: „dolgoznak azon, hogy a friss magyar zöldség-gyümölcs is eljuthasson a távol-keleti országba”.

Sajnos azt nem részletezte, mindezt hogyan képzeli el, mármint hogy friss is maradjon az a zöldség és gyümölcs, amit Japánba szánnak. Így hát kénytelenek vagyunk egy már-már elfeledett klasszikust, Torgyán Józsefet idézni, aki 2001-ben ugyancsak földművelésügyi miniszterként nyilatkozta azt, hogy Chilébe kéne cseresznyét vinni,

„mivel a dél-chilei cseresznyefák nem ütik meg magyar fajtársaik színvonalát”.

Akkor a fél ország kacagott ezen a baromságon (Chile több mint 12 ezer kilométerre van), most viszont néma csend. És nem azért, mert Japán csak 9000 kilométerre van, hanem azért, mert az efféle hírekből manapság mindennap három akad, és már észre sem vesszük, hogy milyen hülyék.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.