Tényleg nem sül ki a szemük: Bencsik András, a lovagkeresztes márciusi ifjú

  • narancs.hu
  • 2016. március 12.

Villámnarancs

Tegnap este Balog Zoltán adta át a március 15-i „középdíjakat” a Vigadóban. Mások mellett a békemenet sztárjának is.

Szépeket mondott a miniszter, egyebek mellett azt, hogy „Önök – ti. a díjazottak – a bizonyítékai ennek a nemzetnek a gazdagságára, hogy milyen jó állapotban van az emberi erőforrás”, meg azt, hogy „az 1848. márciusi 12 pont követelései, a béke, a szabadság, a felelős minisztériumok, a törvény előtti egyenlőség, a közös teherviselés lebeg ma is a szemünk előtt, a most kitüntetettek ilyen Magyarországért tevékenykednek” és így tovább…

Balog Zoltán végül összesen 75 alkotót díjazott, tizennyolc kategóriában, mi most egy nevet emelnénk ki.

 

Bencsik András „kiemelkedő színvonalú munkájáért” a Magyar Érdemrend lovagkeresztje polgári tagozat kitüntetést vehette át.

 

Nehéz ilyenkor szavakat találni, ráadásul a díjazott pályafutása a komcsi Népszabadságtól a Magyar Demokratáig, a Magyar Gárdáig, aztán a békemenetig vagy épp a Facebookon közzétett hazug gyalázkodásig igen gazdag, ezért idézzük fel inkább egyik legutóbbi műsorszámát.

Azt, amikor élő adásban próbált az asztal alá bújni a kommunista múlt és az álhírterjesztés felemlegetése közben.

De akár iderángathatjuk e heti felsülését is, amikor Farkasházy Tivadar olvasta a fejére, hogy egyik publikációjában a Heti Hetes szereplőinek a kivégzéséről fantáziált, ekképpen: „A hétfős kabarébrigádból egy nemzeti kommandónak legalább kettőt-hármat ki kellene végeznie.”

Vajon Balog Zoltán is ezekre gondolt, amikor így köszöntette a díjazottakat, vagyis Bencsiket is: „Önök, a most elismert kiválóságok hasonlatosak a márciusi ifjakhoz: a szabadság az önök számára nemcsak külső burok, feltételrendszer, hanem belső tetterő, akarat és teljesítmény.”

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.