Tényleg nem sül ki a szemük: Bencsik András, a lovagkeresztes márciusi ifjú

  • narancs.hu
  • 2016. március 12.

Villámnarancs

Tegnap este Balog Zoltán adta át a március 15-i „középdíjakat” a Vigadóban. Mások mellett a békemenet sztárjának is.

Szépeket mondott a miniszter, egyebek mellett azt, hogy „Önök – ti. a díjazottak – a bizonyítékai ennek a nemzetnek a gazdagságára, hogy milyen jó állapotban van az emberi erőforrás”, meg azt, hogy „az 1848. márciusi 12 pont követelései, a béke, a szabadság, a felelős minisztériumok, a törvény előtti egyenlőség, a közös teherviselés lebeg ma is a szemünk előtt, a most kitüntetettek ilyen Magyarországért tevékenykednek” és így tovább…

Balog Zoltán végül összesen 75 alkotót díjazott, tizennyolc kategóriában, mi most egy nevet emelnénk ki.

 

Bencsik András „kiemelkedő színvonalú munkájáért” a Magyar Érdemrend lovagkeresztje polgári tagozat kitüntetést vehette át.

 

Nehéz ilyenkor szavakat találni, ráadásul a díjazott pályafutása a komcsi Népszabadságtól a Magyar Demokratáig, a Magyar Gárdáig, aztán a békemenetig vagy épp a Facebookon közzétett hazug gyalázkodásig igen gazdag, ezért idézzük fel inkább egyik legutóbbi műsorszámát.

Azt, amikor élő adásban próbált az asztal alá bújni a kommunista múlt és az álhírterjesztés felemlegetése közben.

De akár iderángathatjuk e heti felsülését is, amikor Farkasházy Tivadar olvasta a fejére, hogy egyik publikációjában a Heti Hetes szereplőinek a kivégzéséről fantáziált, ekképpen: „A hétfős kabarébrigádból egy nemzeti kommandónak legalább kettőt-hármat ki kellene végeznie.”

Vajon Balog Zoltán is ezekre gondolt, amikor így köszöntette a díjazottakat, vagyis Bencsiket is: „Önök, a most elismert kiválóságok hasonlatosak a márciusi ifjakhoz: a szabadság az önök számára nemcsak külső burok, feltételrendszer, hanem belső tetterő, akarat és teljesítmény.”

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.