Magára vette – Orbán Viktor, az Oscar-díjas

  • narancs.hu
  • 2016. február 29.

Villámnarancs

A miniszterelnök mindössze két tőmondatot szentelt a Saul fia sikerének. Meglátta magát benne.

„A magyar film nagy napja. Mindenkinek köszönjük” – írja Facebook-bejegyzésében. Persze, azt is lehet gondolni erről, hogy az alkotóknak mond köszönetet. De azok után, hogy a Saul fia Golden Globe-díjáról rögtön az jutott Orbán Viktor eszébe, hogy milyen remek filmtámogatási rendszert hozott létre az ő kormánybiztosa, ne legyünk ennyire naivak. Hiszen ha az alkotókra gondolt volna, írhatta volna azt is: „Gratulálunk az alkotóknak”.

De nem. Orbán megköszöni többes szám első személyben – vagyis ő maga is részese ennek a sikernek, az ő díja is, mi több, leginkább az övé, ahogy a fociválogatott kijutása az Eb-re is neki köszönhető. Minden bizonnyal csak annyit fogott föl ebből az egészből, hogy ő csinálta meg Andy Vajnát, a Saul fiát pedig a Filmalap finanszírozta, vagyis…

Milyen kár, hogy évértékelő elfoglaltsága miatt nem vehetett részt a hajnali ceremónián.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.