Parti Nagy Lajos addig nem megy a PIM-be, amíg Demeter Szilárd regnál

  • narancs.hu
  • 2020. január 23.

Villámnarancs

"A torkom és a gyomrom ezt diktálja" - nyilatkozta az író.

Interjút adott  a 168 Órának Parti Nagy Lajos; az írót a Petőfi Irodalmi Múzeumot irányító Demeter Szilárdról is kérdezték.

"Elegem van az olyan "verekedékeny" (Radnóti Sándor pontos kifejezése) alakokból, mint ez a főigazgató is, aki Orbán kegyenceként  és kénye kedve szerint, minden szakma előélet nélkül  került az ország egyik legfontosabb múzeumának élére, aki rendre valami szörnyű és gyerekes retorikát használ, leügynöközi Székely Jánost, ami aljas disznóság, ujjeltöréssel fenyegeti ellenségeit, s meginti az írókat: ne csodálkozzanak, hogyha politikai kijelentést tesznek, arra politikai válasz érkezik. És a szakma nem képes semmiféle érdekérvényesítésre, hogy megakadályozza a kinevezését. Tehetetlenségemben egy dolgot tudok tenni: az illető regnálása alatt nem teszem be oda a lábamat."

Parti Nagy Lajos

Parti Nagy Lajos

 

Arra a kérdésre, tényleg úgy érti-e, hogy mostantól nem megy a Petőfi Irodalmi Múzeumba, az író így válaszolt:

"Úgy, de ez az én magánügyem, nem várom el senkitől, hogy ugyanazt tegye, és egyáltalán ben biztos, hogy igazam van. De a torkom és a gyomrom nekem ezt diktálja."

Nem ő az egyetlen, aki nyíltan kifogásolja a PIM-vezér tevékenységét: mint írtuk, Bartók Imre azért nem veszi át a Térey-ösztöndíjat, mert aggályosnak tartja a díjat létrehozó Demeter Szilárd személyét.

Bartók Imre nem veszi át a Térey-ösztöndíjat

Aggályosnak tartja a díjat létrehozó Demeter Szilárd személyét. Ahogy arról mi is hírt adtunk, kihirdették a Térey-ösztöndíjasok 45 fős névsorát. Az ösztöndíj öt éven keresztül havi apanázzsal jár, amit a Petőfi Irodalmi Múzeum biztosít a Digitális Irodalmi Akadémia Alkotói Életpálya Programja keretében. A PIM igazgatójának, Demeter Szilárdnak volt ugyan vétójog a neveket illetően, de nem élt ezzel.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.