Parti Nagy Lajos addig nem megy a PIM-be, amíg Demeter Szilárd regnál

  • narancs.hu
  • 2020. január 23.

Villámnarancs

"A torkom és a gyomrom ezt diktálja" - nyilatkozta az író.

Interjút adott  a 168 Órának Parti Nagy Lajos; az írót a Petőfi Irodalmi Múzeumot irányító Demeter Szilárdról is kérdezték.

"Elegem van az olyan "verekedékeny" (Radnóti Sándor pontos kifejezése) alakokból, mint ez a főigazgató is, aki Orbán kegyenceként  és kénye kedve szerint, minden szakma előélet nélkül  került az ország egyik legfontosabb múzeumának élére, aki rendre valami szörnyű és gyerekes retorikát használ, leügynöközi Székely Jánost, ami aljas disznóság, ujjeltöréssel fenyegeti ellenségeit, s meginti az írókat: ne csodálkozzanak, hogyha politikai kijelentést tesznek, arra politikai válasz érkezik. És a szakma nem képes semmiféle érdekérvényesítésre, hogy megakadályozza a kinevezését. Tehetetlenségemben egy dolgot tudok tenni: az illető regnálása alatt nem teszem be oda a lábamat."

Parti Nagy Lajos

Parti Nagy Lajos

 

Arra a kérdésre, tényleg úgy érti-e, hogy mostantól nem megy a Petőfi Irodalmi Múzeumba, az író így válaszolt:

"Úgy, de ez az én magánügyem, nem várom el senkitől, hogy ugyanazt tegye, és egyáltalán ben biztos, hogy igazam van. De a torkom és a gyomrom nekem ezt diktálja."

Nem ő az egyetlen, aki nyíltan kifogásolja a PIM-vezér tevékenységét: mint írtuk, Bartók Imre azért nem veszi át a Térey-ösztöndíjat, mert aggályosnak tartja a díjat létrehozó Demeter Szilárd személyét.

Bartók Imre nem veszi át a Térey-ösztöndíjat

Aggályosnak tartja a díjat létrehozó Demeter Szilárd személyét. Ahogy arról mi is hírt adtunk, kihirdették a Térey-ösztöndíjasok 45 fős névsorát. Az ösztöndíj öt éven keresztül havi apanázzsal jár, amit a Petőfi Irodalmi Múzeum biztosít a Digitális Irodalmi Akadémia Alkotói Életpálya Programja keretében. A PIM igazgatójának, Demeter Szilárdnak volt ugyan vétójog a neveket illetően, de nem élt ezzel.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."