Pitlákvilág: el nem hinné, miért tört ki a nagy fideszháború Kövér László és Mészáros Lőrinc sameszai közt

  • narancs.hu
  • 2016. szeptember 3.

Villámnarancs

„Elkékült fejjel üvöltött”. Törött gombokért? Húsz forintért? Nőügy miatt? Áh, durvább!

„A hatvani városháza előtt van egy parkoló, amelyik a mindenkori polgármesteré. Amikor a szocialista Érsek Zsolt vezette a várost, ő állt ide, amikor a fideszes Szabó Zsolt, akkor ő. Két éve a szintén fideszes Horváth Richárd lett a város vezetője, s első munkanapján be is parkolt erre a helyre, annak rendje-módja szerint. Később elődje, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkárává avanzsáló, országgyűlési képviselőként is dolgozó Szabó Zsolt – aki a tisztséghalmozás tilalma miatt volt kénytelen lemondani polgármesteri jelöltségéről – is megérkezett, s elkékült arccal üvöltötte, hogy azonnal álljon el a parkolóból, mert az a hely az övé” –  írja a Népszabadság.

Balra Szabó, jobbra Horváth

Balra Szabó, jobbra Horváth

Fotó: MTI-Komka Péter

A lap aztán az ezek után kibontakozó háború – majdnem azt írtuk, mocskos, valójában persze szánalmas – részleteire is kitér, mely részletek azt bizonyítják, romantikus mesebeszéd a háború okainak eddig közismert verziója. Az tudniillik, hogy a jó és mindenek felett puritán és veterán Kövér Lászlónak (az ő embere lenne Szabó) elege van már az új fiúk, s elsősorban is a parvenü gázszerelő, Mészáros Lőrinc (az övé másik ürge) szertelenül kivagyi életviteléből.

Az igazság ezzel szemben az, hogy ezek mértéktelenül ostoba piti alakok, akik megfojtanák egymást egy kanál vízben, mint látjuk, még egy parkolóhelyért is. Vagy csak úgy, jobb dolguk nem lévén.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.