Hivatalos: Tényleg kirúgták Prőhle Gergelyt

  • narancs.hu
  • 2018. október 4.

Villámnarancs

A Magyar Idők kultúrharcos feljelentői újabb skalppal gazdagodtak.

„November 1-i hatállyal a Petőfi Irodalmi Múzeum Főigazgatójának vezetői megbízatása Főigazgató Úr és az Emberi Erőforrások Minisztériumának közös megegyezésével megszűnik. Kulturális területen végzett eredményes tevékenységét az Emberi Erőforrások Minisztériuma kiemelten hatékonynak tartja, egyben köszönetet kíván nyilvánítani az eddigi munkájáért” – áll az Emmi honlapján.

false

Mint emlékezetes, a kultúrharcot hirdető Magyar Idők azért támadta Prőhlét, mert az általa vezetett intézményben nem csak a kormány propagandáját visszhangzó művészeknek adott teret. A házmesteri feljelentés mostanra ért célt, izgatottan várjuk, ki követi Prőhle Gergelyt a poszton.

A Népszava nemrég megírta, hogy a Petőfi Irodalmi Múzeum mellett hol várhatók még a közeljövőben tisztogatások. A cikk szerint az Országos Széchényi Könyvtár, a Nemzeti Múzeum és a Zeneakadémia élén is személycsere várható, az Andy Vajna felügyelte Nemzeti Filmalap mellett pedig létrejöhet egy másik filmfinanszírozó szerv is, hogy pótolja a hiányt, ha már Vajnának nincs érzéke ahhoz, hogy a magyar történelmet megidéző (kurzus-) filmek készüljenek.

A Magyar Idők feljelentgetős kultúrharcának egyébként nem Prőhle Gergely az első áldozata, ez a cím a Balassi Bálint Intézet éléről leváltott Hammerstein Juditot illeti. Az ő bűne is az volt, hogy általa vezetett intézmény programjai túl liberálisak voltak a Fidesznek.

Az első áldozat – A Balassi Bálint Intézet és a kultúrharc

A Balassi Bálint Intézet az utóbbi években eljelentéktelenedett, és vezetője, Hammerstein Judit menesztése alighanem megpecsételi a sorsát. Úgy tűnik, az intézet programjai túl liberálisak voltak a Fidesznek.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.