Százmilliós kártérítést követel Szőcs Géza az Indextől

  • narancs.hu
  • 2015. november 12.

Villámnarancs

Interjút adott a milánói világkiállítás kormánybiztosa a Heti Válasznak, aki nemcsak beperelte az Indexet, de „százmilliós kártérítést” is követel tőlük.

Pedig azt még Szőcs Géza is elismeri, hogy nem is az Indexszel, hanem annak az egyik munkatársával, „egy rögeszmés emberrel” van baja, aki – idézzük – „fél évtizede nem képes magához térni abból a sokkból, hogy megjelent egy közszereplő, aki a saját értékrendje szerint mer dönteni arról, mely festők jussanak külföldi kiállításon való részvételi lehetőséghez”.

false

 

Fotó: Németh Dániel

Nos, ha jól vesszük ki, ez a közszereplő volna maga Szőcs Géza.

Vagy mégsem?

Mert amikor az újságíró erre azt kérdi tőle, akkor hogy is áll a dolog Nógrádi György biztonságpolitikai celeb kedves nejével, Nógrádi Kiss Magdolnával, aki vélhetően Szőcsnek köszönhetően, a varesei kolostorban mutathatta be halhatatlan műveit, rögvest árnyalja pár mondattal korábbi nyilatkozatát. „Tagadom, hogy bárkit megilletne az értékrend-megállapítás monopóliuma (…) a festők legtöbbjét szakmai szervezetek javasolták, én csak elfogadtam őket – vagy nem.”

Kár, hogy az nem derül ki a cikkből, mely szakmai szervezet zseniális ötlete volt Nógrádiné kiállítása, illetőleg, hogy azt Szőcs miért fogadta el. És akit meg nem, azt – kivált Nógrádi asszony műveinek tükrében – miért nem?

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.