Unortodox családtámogatási rendszer

  • narancs.hu
  • 2016. április 28.

Villámnarancs

Egyszerre gyarapszik a Matolcsy család, a Mészáros család, az Orbán család. Ki állíthatná meg őket?

A Matolcsy unokatestvérének érdekeltségébe tartozó vs.hu közismerten félmilliárdnál is többet kapott, az unokatestvér felesége pedig egyenesen az egyik alapítvány igazgatója lett. A Matolcsy felesége által vezetett Balatonakarattyán a jegybanki alapítványok 860 millióért vettek gyermeküdülőt, a település művelődésszervezőjének fiát (!) pedig kinevezték az egyik alapítvány igazgatójának. Két alapítvány kuratóriumában is tisztséget vállaló, szintén Balatonakarattyához kötődő úriember pedig így vallott a családhoz fűződő viszonyáról: „A Matolcsy családot, így Matolcsy Gyöngyit is régóta ismerem. Családjainkat többgenerá­ciós barátság köti össze.”

A legtöbb pénzt az alapítványoktól egy olyan cég nyerte, amelyet egy Mészáros Lőrinc leendő vejeként emlegetett bölcsész fiatalember vezet. Nekik segít be az egyik építkezésbe Orbán Viktor vejének volt cége.

Igen, mindez a sok pozíció és megrendelés a törvény erejével is eltitkolni próbált jegybanki pénzekből sikeredett a b. családoknak. A mi pénzünkből.

Sokan követelték, hogy az ügyészség kezdjen el vizsgálódni. Nos, az ügyészség vezetője Polt Péter, és nem találnák ki, de a felesége az egyik jegybanki alapítvány felügyelőbizottságának elnöke, egy másiknak pedig tagja. Vagyis Matolcsyék családi alapítványaitól kapja a pénzét.

Polt Péter és Polt-Palásthy Marianna

Polt Péter és Polt-Palásthy Marianna

Fotó: Németh Dániel

Mikor a parlamentben erről kérdezték, Polt azt felelte: „Ön azt állítja, hogy valaki, jelesül az én feleségem, bűncselekményt követett el. Én azt gondolom, hogy még eljárás sincsen.”

Bizony, és nem is lesz eljárás, amíg Polt Péter a főügyész.

Matolcsyt nemrég lincseléstől féltette Hadházy Ákos LMP-s politikus. Mi a magunk részéről Polt Péterért is kezdünk aggódni.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.