Ó, azok a hányásra emlékeztető mintázatok!

Villamos, szék

A kárpitozott ülés értünk van, de ellenünk.

A tömegközlekedésben jó ideig nem számított az utasok komfortérzete. Elég egy pillantást vetnünk a XX. század elejének nagy műgonddal megalkotott, ám a kényelmi szempontoknak fittyet hányó villamoskocsijaiba, nemcsak azt látjuk, hogy szó szerint fapadosak voltak, de azt is, hogy a tiltó táblák sorában igen feltűnő helyet kapott a Hangoskodni- meg a Köpködni tilos! felirat, amit valószínűleg nem véletlenül helyeztek el.


Tudomásunk szerint a dohányzás tiltása viszont nem volt magától értetődő, és botrányt sem okozott, ha valaki rágyújtott, amihez persze hozzájárult az is, hogy mivel a menetjegyeket viszonylag drágán mérték, a későbbi idők szardíniás tömegjeleneteit nem kellett elszenvednie a korabeli utasnak.

 

A tömegközlekedés kifejezés Budapesten igazából csak a második világháború után nyert értelmet, a hetvenes évek közepéig gyakori látványosság volt a járművek ajtajában dudorodó „utasfürt”, és bár az ötvenes évektől a villamosokon és buszokon is elterjedt a szivacsbéléses bőr- később műbőr ülés, a többségnek esélye sem volt arra, hogy szék ergonómiai tulajdonságairól személyesen is meggyőződhessen.

A repülőt leszámítva, a bútorkárpitot csupán egyetlen tömegközlekedési eszköz, a vasúti kocsi ülésére húztak, de ott is csak az első osztályon. Ugyanolyan bordó volt, mint a kisvárosi bárok esztrádjának függönye vagy a mozikban a ruhatáré, úgy tűnik, e bársonyra emlékeztető tekintélyes anyagot (plüss?) kizárólag ebben a színben gyártották.

De ki gondolta akkor, hogy az ehhez hasonló, „első osztályú” – igaz, még véletlenül sem bordó – textília a kilencvenes évek elejétől fokozatosan átveszi az uralmat a műbőrtől a városi közlekedésben? Valószínűleg senki. De azt sem, hogy mindazt, amit a hatalomátvétel hajnalán (nyolcvanas évek közepe) komfortos vívmányként élt meg az utas, azt ma nem csak rémesen ronda dolognak látjuk, de s kifejezetten undort kelt.
És éppen azért, mert nem akar undort kelteni.
Elővigyázatosságból.
A lényeg ugyanis nem a kárpit milyensége, hanem a mintázata. Az a zavaros elegy, amit vélhetően azért alkotott meg az ismeretlen tervező, hogy az odaragasztott koszos rágógumitól kezdve egészen a különféle állati és emberi salakanyagig minden rárakódott külső jel észrevétlen maradjon, vagyis a nettó mocsok ne keltsen feltűnést. És mivel az efféle trükköt egy színnel – legyen az akár a legfertelmesebb szürke, a leglehangolóbb drapp –, vagy szimmetrikus ábrákkal lehetetlenség elérni, nem marad más a totális zavarodottság textilbe álmodásánál. Szomorúan kell megállapítanunk, hogy a fővárosi tömegközlekedési eszközök többségén az utas legfeljebb tapasztalati úton tudja eldönteni, hogy amibe ül, az szennyeződés vagy csupán dizájn.

 


Mennyivel tisztább képlet volt a műbőr vagy a faléces ülés! Ha letisztították, az is látszott, ha lehányták, az is. De vajon, ha egy ilyet látnak, biztosan tudják a választ?

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?