Ó, azok a hányásra emlékeztető mintázatok!

Villamos, szék

A kárpitozott ülés értünk van, de ellenünk.

A tömegközlekedésben jó ideig nem számított az utasok komfortérzete. Elég egy pillantást vetnünk a XX. század elejének nagy műgonddal megalkotott, ám a kényelmi szempontoknak fittyet hányó villamoskocsijaiba, nemcsak azt látjuk, hogy szó szerint fapadosak voltak, de azt is, hogy a tiltó táblák sorában igen feltűnő helyet kapott a Hangoskodni- meg a Köpködni tilos! felirat, amit valószínűleg nem véletlenül helyeztek el.


Tudomásunk szerint a dohányzás tiltása viszont nem volt magától értetődő, és botrányt sem okozott, ha valaki rágyújtott, amihez persze hozzájárult az is, hogy mivel a menetjegyeket viszonylag drágán mérték, a későbbi idők szardíniás tömegjeleneteit nem kellett elszenvednie a korabeli utasnak.

 

A tömegközlekedés kifejezés Budapesten igazából csak a második világháború után nyert értelmet, a hetvenes évek közepéig gyakori látványosság volt a járművek ajtajában dudorodó „utasfürt”, és bár az ötvenes évektől a villamosokon és buszokon is elterjedt a szivacsbéléses bőr- később műbőr ülés, a többségnek esélye sem volt arra, hogy szék ergonómiai tulajdonságairól személyesen is meggyőződhessen.

A repülőt leszámítva, a bútorkárpitot csupán egyetlen tömegközlekedési eszköz, a vasúti kocsi ülésére húztak, de ott is csak az első osztályon. Ugyanolyan bordó volt, mint a kisvárosi bárok esztrádjának függönye vagy a mozikban a ruhatáré, úgy tűnik, e bársonyra emlékeztető tekintélyes anyagot (plüss?) kizárólag ebben a színben gyártották.

De ki gondolta akkor, hogy az ehhez hasonló, „első osztályú” – igaz, még véletlenül sem bordó – textília a kilencvenes évek elejétől fokozatosan átveszi az uralmat a műbőrtől a városi közlekedésben? Valószínűleg senki. De azt sem, hogy mindazt, amit a hatalomátvétel hajnalán (nyolcvanas évek közepe) komfortos vívmányként élt meg az utas, azt ma nem csak rémesen ronda dolognak látjuk, de s kifejezetten undort kelt.
És éppen azért, mert nem akar undort kelteni.
Elővigyázatosságból.
A lényeg ugyanis nem a kárpit milyensége, hanem a mintázata. Az a zavaros elegy, amit vélhetően azért alkotott meg az ismeretlen tervező, hogy az odaragasztott koszos rágógumitól kezdve egészen a különféle állati és emberi salakanyagig minden rárakódott külső jel észrevétlen maradjon, vagyis a nettó mocsok ne keltsen feltűnést. És mivel az efféle trükköt egy színnel – legyen az akár a legfertelmesebb szürke, a leglehangolóbb drapp –, vagy szimmetrikus ábrákkal lehetetlenség elérni, nem marad más a totális zavarodottság textilbe álmodásánál. Szomorúan kell megállapítanunk, hogy a fővárosi tömegközlekedési eszközök többségén az utas legfeljebb tapasztalati úton tudja eldönteni, hogy amibe ül, az szennyeződés vagy csupán dizájn.

 


Mennyivel tisztább képlet volt a műbőr vagy a faléces ülés! Ha letisztították, az is látszott, ha lehányták, az is. De vajon, ha egy ilyet látnak, biztosan tudják a választ?

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."