Villamos, szék

Katonák és vakok

Villamos, szék

Szabó István Budapesti mesék című filmjében (1976) a villamos az összefogás szimbólumává magasztosul. A háború után vagyunk, romok amerre csak a szem ellát. Ahogy ilyenkor a filmekben lenni szokott, mindenféle rongyos alak (kiegészülve a fiatal Bálint Andrással) kóvályog a ködben. Láss csodát, találnak egy pesti villamost valami folyóparton, amit pályára állítanak, tolni kezdenek, a jármű pedig – kisebb-nagyobb zökkenőkkel – megindul a boldognak hitt jövő felé.

 

 

 

Széll Kálmán tér, 1945


Széll Kálmán tér, 1945

Csakhogy 1945-ben a villamos nem művészi kifejező-, hanem egyszerű közlekedési eszköz volt, amit a korabeli BKV-nak, azaz a BSzKRt-nak (Budapest Székesfővárosi Közlekedési Részvénytársaság) kellett volna hatékonyan működtetni. Nos, e hatékonyság igen sokszor akadályokba ütközött. Nemcsak a sérült járművek, a kidőlt felsővezeték vagy a megrongált pálya miatt, de az inflációt is említhetnénk vagy azt, hogy a cég régi vezetői közül igen sokan Népbíróságon kötöttek ki.

Érdekes volt akkoriban a kedvezményezettek köre is: a BSzKRt 1945. július 19-én adta ki közleményét, mely szerint „a polgármester úr rendeletére a villamoson, autóbuszon és a fogaskerekű vasúton a szövetséges hadseregek katonáit (orosz, román, stb.) díjmentesen kell szállítani”.

A dologban volt némi logika – próbált volna egy villamoskalauz jegyet kérni egy részeg orosz tiszttől! –, de úgy látszik, a cég csak úgy tudott adni, hogy közben máshonnan elvett. Ugyanis „a külföldi katonák díjmentessége tárgyában” kiadott közleményt megelőzte egy másik, ami arra hívta fel a figyelmet, hogy a vakok számára megszűnt a korábban alanyi jogon járó ingyenvillamos. A BSzKRt ugyanis 1945. június 8. hatályon kívül helyezte korábbi rendeletét, s úgy intézkedett, hogy „a vakok gyermekjegy megváltása ellenében utazhatnak, tehát díjmentesen nem szállíthatók”.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.