Visszhang: film

A lecke

  • 2025. július 9.

Visszhang

A híres író vidéki kúriájára ambiciózus fiatalember érkezik (Liam alakítója a Minden jót, Leo Grande címszerepében feltűnt Daryl McCormack).

Maga is pályakezdő irodalmár, hogy példaképe fiát (Stephen McMillannek ez az első jelentősebb szerepe) Oxfordra felkészítse. Nem ő az első, akit felfogadtak – a bátyja halála óta depressziós fiú nehéz eset. Még nála is nehezebb eset azonban az önimádó író papa (Richard E. Grant) aki – mint szépen, lassan kiderül – narcizmusával mindent megmérgez maga körül. Mint a kertben dúsan pompázó rododendron, a „rózsafa”, amely valójában se nem rózsa, se nem fa. Családját is alárendeli a művészetének: semmi nem elég jó neki, senki nem ér fel az ő kifinomult ízléséhez és főként csalhatatlan ítélőképességéhez. Megmaradt fiát mindig az elhunyt bátyhoz hasonlítgatja, pedig őt is leértékelte, amíg élt. Még a kivételesen művelt, Shakespeare-t és Jeanette Wintersont egyaránt fejből könnyen idéző házitanítót is sikerül megszégyenítenie azzal, hogy – bár mindent tud róla, ami könyvekből tudható – nem ismeri Rachmaninov zenéjét. Ó, borzalom! Hát igen: ez az emberiség egyetemes kultúráját nemcsak hordozni, de gyarapítani is látszó író, akinek bölcsességét, szellemességét („Az átlagos írók az eredetiségre törekszenek. A jó íróknak van annyi eszük, hogy a jobbaktól kölcsönözzenek. A nagy írók lopnak.”) az egész világ csodálja – valójában egy szörnyeteg. És ha a nagy írót csakugyan a lopás teszi naggyá (dehogyis), úgy az ihlete elvesztését palástolni igyekvő zsenink a legnagyobb, ugyanis saját öngyilkossá lett fiától lop, akit – érdektelenségével, igényességnek álcázott féltékenységével, szeretetlenségével – ő kergetett a halálba, és azt lopja el tőle, ami megmenthette volna: az egész életét tönkretevő apa-fiú viszonyt feldolgozó terápiás kulcsregényt. Amelyet most cinikus módon a saját neve alatt tervez publikálni. Mindezt a kezdeti csodálatából hamar kijózanodó Liam deríti fel, őt ugyanis valójában azért fogadta fel a gyászoló anya (Julie Delpy), hogy kiderítse, miért vetett véget életének oly tehetséges fia. Voltaképpen ő a legnagyobb manipulátor, egyszerre három férfit befolyásol céljainak megfelelően. És hogy mi a cél? A bűnhődés.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.