Visszhang: film

A lecke

  • 2025. július 9.

Visszhang

A híres író vidéki kúriájára ambiciózus fiatalember érkezik (Liam alakítója a Minden jót, Leo Grande címszerepében feltűnt Daryl McCormack).

Maga is pályakezdő irodalmár, hogy példaképe fiát (Stephen McMillannek ez az első jelentősebb szerepe) Oxfordra felkészítse. Nem ő az első, akit felfogadtak – a bátyja halála óta depressziós fiú nehéz eset. Még nála is nehezebb eset azonban az önimádó író papa (Richard E. Grant) aki – mint szépen, lassan kiderül – narcizmusával mindent megmérgez maga körül. Mint a kertben dúsan pompázó rododendron, a „rózsafa”, amely valójában se nem rózsa, se nem fa. Családját is alárendeli a művészetének: semmi nem elég jó neki, senki nem ér fel az ő kifinomult ízléséhez és főként csalhatatlan ítélőképességéhez. Megmaradt fiát mindig az elhunyt bátyhoz hasonlítgatja, pedig őt is leértékelte, amíg élt. Még a kivételesen művelt, Shakespeare-t és Jeanette Wintersont egyaránt fejből könnyen idéző házitanítót is sikerül megszégyenítenie azzal, hogy – bár mindent tud róla, ami könyvekből tudható – nem ismeri Rachmaninov zenéjét. Ó, borzalom! Hát igen: ez az emberiség egyetemes kultúráját nemcsak hordozni, de gyarapítani is látszó író, akinek bölcsességét, szellemességét („Az átlagos írók az eredetiségre törekszenek. A jó íróknak van annyi eszük, hogy a jobbaktól kölcsönözzenek. A nagy írók lopnak.”) az egész világ csodálja – valójában egy szörnyeteg. És ha a nagy írót csakugyan a lopás teszi naggyá (dehogyis), úgy az ihlete elvesztését palástolni igyekvő zsenink a legnagyobb, ugyanis saját öngyilkossá lett fiától lop, akit – érdektelenségével, igényességnek álcázott féltékenységével, szeretetlenségével – ő kergetett a halálba, és azt lopja el tőle, ami megmenthette volna: az egész életét tönkretevő apa-fiú viszonyt feldolgozó terápiás kulcsregényt. Amelyet most cinikus módon a saját neve alatt tervez publikálni. Mindezt a kezdeti csodálatából hamar kijózanodó Liam deríti fel, őt ugyanis valójában azért fogadta fel a gyászoló anya (Julie Delpy), hogy kiderítse, miért vetett véget életének oly tehetséges fia. Voltaképpen ő a legnagyobb manipulátor, egyszerre három férfit befolyásol céljainak megfelelően. És hogy mi a cél?

A bűnhődés.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

Kamukéró

A lakástámogatási program a Fidesz-kormányok nagy találmánya. Ha az embereknek nincs pénzük lakást venni, akkor adjunk nekik támogatott hitelt – nagyjából ez a minta huszonöt éve.

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.

Nemtelen helyzetben

Egy hónapja éhségsztrájkol a vizsgálati fogságban Budapesten a német szélsőbaloldali aktivista, Maja T. A német média kifogásolja az ellene folyó eljárás és fogva tartásának körülményeit.