Visszhang: lemez

Julia Hamos: Ellis Island

Visszhang

Az 1991-es születésű, magyar felmenőkkel rendelkező amerikai zongoraművésznő első lemeze kettős identitásának portréja.

Egyszerre fordul a bartóki és kurtági örökség felé, saját erdélyi gyökereihez és az új amerikai zenéhez, hogy a két igen eltérő, művészet­szemléletében is különböző világ között hidat képezzen. Bartók Béla Mikrokozmoszának darabjai és 15 parasztdala, Kurtág Játékok című gyűjteménye és Ligeti rövid etűdje (Fanfárok) az öreg kontinensen keletkezett, és olykor szinte rigorózus akadémikusságot, a hagyományokhoz való szerves ragaszkodást sugározzák, míg az avantgárd számos ágában tevékeny Meredith Monk és a jazz dühös embereként ünnepelt Charles Mingus kompozíciói az újrakezdés friss energiáját árasztják magukból – éppen azt a hevületet, amiért New York száz éve vonzó célpont volt minden európai számára. (Ritka alkalom, hogy a nagybőgős legenda zongorán született Myself When I Am Real című „spontán kompozíciója” egy klasszikus pianistától elhangozzék: mintha csak egy Debussy-etűd volna.)

Hamos számára – aki a rangos Kronberg Academy tanára Schiff András mellett – mindkét örökség egyformán fontos, de mintha az erdélyi előtérbe kerülne. (Családja éppúgy Temes megyéből származik, mint Kurtágé, egyik nagyszülője emlékszik Ligeti Györgyre gyerekkorából.) Ez a kivételes energiájú album nem csupán egy tehetséges zongorista bemutatkozása, hanem olyané, aki előadóként saját történetekkel tölti meg mások zenedarabjait. A lemez bámulatos végszava Schubert zilálva előadott magyaros melódiája, az Ungarische Melodie.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.