Visszhang: lemez

Julia Hamos: Ellis Island

Visszhang

Az 1991-es születésű, magyar felmenőkkel rendelkező amerikai zongoraművésznő első lemeze kettős identitásának portréja.

Egyszerre fordul a bartóki és kurtági örökség felé, saját erdélyi gyökereihez és az új amerikai zenéhez, hogy a két igen eltérő, művészet­szemléletében is különböző világ között hidat képezzen. Bartók Béla Mikrokozmoszának darabjai és 15 parasztdala, Kurtág Játékok című gyűjteménye és Ligeti rövid etűdje (Fanfárok) az öreg kontinensen keletkezett, és olykor szinte rigorózus akadémikusságot, a hagyományokhoz való szerves ragaszkodást sugározzák, míg az avantgárd számos ágában tevékeny Meredith Monk és a jazz dühös embereként ünnepelt Charles Mingus kompozíciói az újrakezdés friss energiáját árasztják magukból – éppen azt a hevületet, amiért New York száz éve vonzó célpont volt minden európai számára. (Ritka alkalom, hogy a nagybőgős legenda zongorán született Myself When I Am Real című „spontán kompozíciója” egy klasszikus pianistától elhangozzék: mintha csak egy Debussy-etűd volna.)

Hamos számára – aki a rangos Kronberg Academy tanára Schiff András mellett – mindkét örökség egyformán fontos, de mintha az erdélyi előtérbe kerülne. (Családja éppúgy Temes megyéből származik, mint Kurtágé, egyik nagyszülője emlékszik Ligeti Györgyre gyerekkorából.) Ez a kivételes energiájú album nem csupán egy tehetséges zongorista bemutatkozása, hanem olyané, aki előadóként saját történetekkel tölti meg mások zenedarabjait. A lemez bámulatos végszava Schubert zilálva előadott magyaros melódiája, az Ungarische Melodie.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.