Visszhang: lemez

Julia Hamos: Ellis Island

Visszhang

Az 1991-es születésű, magyar felmenőkkel rendelkező amerikai zongoraművésznő első lemeze kettős identitásának portréja.

Egyszerre fordul a bartóki és kurtági örökség felé, saját erdélyi gyökereihez és az új amerikai zenéhez, hogy a két igen eltérő, művészet­szemléletében is különböző világ között hidat képezzen. Bartók Béla Mikrokozmoszának darabjai és 15 parasztdala, Kurtág Játékok című gyűjteménye és Ligeti rövid etűdje (Fanfárok) az öreg kontinensen keletkezett, és olykor szinte rigorózus akadémikusságot, a hagyományokhoz való szerves ragaszkodást sugározzák, míg az avantgárd számos ágában tevékeny Meredith Monk és a jazz dühös embereként ünnepelt Charles Mingus kompozíciói az újrakezdés friss energiáját árasztják magukból – éppen azt a hevületet, amiért New York száz éve vonzó célpont volt minden európai számára. (Ritka alkalom, hogy a nagybőgős legenda zongorán született Myself When I Am Real című „spontán kompozíciója” egy klasszikus pianistától elhangozzék: mintha csak egy Debussy-etűd volna.)

Hamos számára – aki a rangos Kronberg Academy tanára Schiff András mellett – mindkét örökség egyformán fontos, de mintha az erdélyi előtérbe kerülne. (Családja éppúgy Temes megyéből származik, mint Kurtágé, egyik nagyszülője emlékszik Ligeti Györgyre gyerekkorából.) Ez a kivételes energiájú album nem csupán egy tehetséges zongorista bemutatkozása, hanem olyané, aki előadóként saját történetekkel tölti meg mások zenedarabjait. A lemez bámulatos végszava Schubert zilálva előadott magyaros melódiája, az Ungarische Melodie.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.