A szűkszavú, gyengéd és éber Robert Grainier (Joel Edgerton) az eseménydús és fájdalommal teli 20. század elején érik férfivá. Favágóként és vasúti építőmunkásként két kezével kovácsolja és gazdagítja Amerikát, miközben alig lát viszont valamit annak javaiból.
A vasút, amelyet a két part között lefektet, újraírja a történelmet, új fokozatba kapcsolja a gazdaságot, miközben irdatlan sebességgel pusztítja a nyugati part kifogyhatatlannak tetsző erdőségeit is. Miközben végigsöpör a világon két világháború, egy ipari forradalom, a szédítő sebességű városiasodás és környezetpusztítás több hulláma, Robert csak egy átlagos munkás életét éli. Bentley filmjének tanulsága, hogy a mégoly jelentéktelennek látszó életen is nyomot hagy a történelem, és a legapróbb egyén is a maga szerény eszközeivel formálja a történelmet.
Edgerton a védjegyévé vált eszköztelen gyengédséggel formálja meg a földhözragadt főhőst. Robert árva, otthonától távol sodródó kisfiúból tanulatlan, de ösztönösen bölcs fiatalemberré cseperedik. Némi tétova útkeresés után a hétköznapi transzcendenciát (sokunkhoz hasonlóan) első szerelme, Gladys (Felicity Jones) és kislánya születése révén tapasztalja meg, ők nyitják meg érzékeit az egyszerű élet gyönyörűségeire (amelyeknek Adolpho Veloso kameráján át a nézők is részesévé válnak). Ugyanakkor meg kell tapasztalnia a világ értelmetlen kegyetlenségét is: fehér emberek rasszista gyűlölettől vezérelve lehajítanak egy kínai munkást a hídról, bajtársait halálra zúzza egy rossz irányba dőlő fa, imádott felesége és kislánya pedig meghalnak egy erdőtűzben, amíg ő több száz mérföldre dolgozik. Élményei emberléptékűek, de magukon viselik a kor és Robert társadalmi helyzetének lenyomatát.
A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!


