Szemrevaló / Sehenswert

Anima – Apám ruhái  

Visszhang

A kis bajor falu, ahol a rendező Uli Decker felnőtt, nem igazán kedvez a lázadásnak.

Márpedig a virgonc kislány nem akar habos ruhácskában elsőáldozni vagy a falusi körmenetben dirndliben masírozni. Ő inkább szakállat és cowboykalapot szeretne, de hamar rá kell döbbennie, hogy a kislányoknak nem lehet mindent. Főleg nem fiúkba és lányokba is szerelmesnek lenni. A kis Uli frusztrációit csak fokozza, hogy családja tipikus bajor mintafamíliának tűnik; semmi különcködés, semmi határfeszegetés. Ám a látszat csak apja haláláig tart, amikor megözvegyült anyja egy titokzatos dobozt bíz a lányra, mely női ruhákkal, körömcipőkkel és sminktermékekkel van tele…

Decker keserédes, humoros és megindító párhuzamos életrajzot ír saját magáról és életében elérhetetlennek tetsző apjáról. Hasonlóan Alison Bechdel Fun Home című grafikus (auto)biográfiájához, apa és lánya felszíni kommunikációképtelensége mélyebb, felkavaróbb rokonságot takar. Uli és Helmut a maguk módján lázadnak, főképp a nemi szerepek korlátai ellen – az apa titkon női ruhákba öltözik, a lány pedig kalandorként bejárja a világot, és habzsolja a tudást.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.