Visszhang: lemez

Noémi Győri, Suzana Bartal: Exploration

Visszhang

A budapesti születésű, javarészt Londonban élő fuvolaművész, Győri Noémi, valamint a temesvári illetőségű, Párizsban élő zongoraművész, Suzana Bartal nem a Hungaroton stúdiójában találkoztak először.

De nem is sokkal régebbi a munkakapcsolatuk, közös lemezükön mégis összeszokott, harmonikus duó benyomását keltik. A fuvola természetétől sem függetlenül a játékosság és a könnyedség lehetnének a lemez kulcsszavai. Ez jellemző a Trockne Blumen című dalra készült Bevezetés és variációkra is (D. 802), amelyet annak idején fuvolista barátja rendelt Franz Schuberttől, és noha az eredeti Lied meglehetősen komor, a virtuóz darab életteli, győzelmes indulóval zárul.

A rövid, kilencperces Variáció szerzője, az osztrák Leopoldine Blahetka (1809–1885) bemutatásra szorul: Európa-szerte turnézó tehetséges zongorista és alkalmanként zeneszerző is volt, kora macsó viszonyai között mégsem bontakozhatott ki.

A lemez ékköve Beethoven Szerenádja, amely az életműben talán marginális jelentőségű, mégis megjeleníti azt a szépség iránti csillapíthatatlan vágyat, ami a komponistában ekkor – még a tragikus heiligenstadti testamentum fogalmazása előtt – rendre a felszínre tört. Bár az album valóban csillogóbb lezárást érdemelne, François Borne – az egyműves Bizet-kortárs fuvolavirtuóz – Carmen-fantáziája kakukktojás a többi darab között. Akkor is, ha a kiváló duó ezt a művet is szenvedéllyel, virtuozitással, de hivalkodás nélkül, s Tímár Domonkos hangmérnöknek hála, ragyogó, áttetsző hangzásban tárja a hallgató elé.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.