Visszhang: lemez

Noémi Győri, Suzana Bartal: Exploration

Visszhang

A budapesti születésű, javarészt Londonban élő fuvolaművész, Győri Noémi, valamint a temesvári illetőségű, Párizsban élő zongoraművész, Suzana Bartal nem a Hungaroton stúdiójában találkoztak először.

De nem is sokkal régebbi a munkakapcsolatuk, közös lemezükön mégis összeszokott, harmonikus duó benyomását keltik. A fuvola természetétől sem függetlenül a játékosság és a könnyedség lehetnének a lemez kulcsszavai. Ez jellemző a Trockne Blumen című dalra készült Bevezetés és variációkra is (D. 802), amelyet annak idején fuvolista barátja rendelt Franz Schuberttől, és noha az eredeti Lied meglehetősen komor, a virtuóz darab életteli, győzelmes indulóval zárul.

A rövid, kilencperces Variáció szerzője, az osztrák Leopoldine Blahetka (1809–1885) bemutatásra szorul: Európa-szerte turnézó tehetséges zongorista és alkalmanként zeneszerző is volt, kora macsó viszonyai között mégsem bontakozhatott ki.

A lemez ékköve Beethoven Szerenádja, amely az életműben talán marginális jelentőségű, mégis megjeleníti azt a szépség iránti csillapíthatatlan vágyat, ami a komponistában ekkor – még a tragikus heiligenstadti testamentum fogalmazása előtt – rendre a felszínre tört. Bár az album valóban csillogóbb lezárást érdemelne, François Borne – az egyműves Bizet-kortárs fuvolavirtuóz – Carmen-fantáziája kakukktojás a többi darab között. Akkor is, ha a kiváló duó ezt a művet is szenvedéllyel, virtuozitással, de hivalkodás nélkül, s Tímár Domonkos hangmérnöknek hála, ragyogó, áttetsző hangzásban tárja a hallgató elé.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.