Visszhang: lemez

Arvo Pärt: Lente

Visszhang

Amióta előbújt közérthető és átélhető stílusával, Arvo Pärt zenéjét időtlensége, szakrális témái és áhítatossága miatt gyakran rokonítják Bachéval.

Nem is tudjuk hirtelen, hogy a rá aggatott „szent minimalista” címkét jó- vagy rosszakarói ötlötték-e ki, de azt igen, hogy ez a stílus roppant népszerűvé tette az észt zeneszerzőt. Ez az új album ugyancsak a barokk kapcsolatot sulykolja, hiszen Pärt művei 17. és 18. századi, korhű hangszereken szólalnak meg.

Tõnu Kaljuste, Pärt zenéjének leg­odaadóbb előadója előtt nem ismeretlenek ezek a darabok. A nevéhez fűződik a Berlini mise első lemezfelvétele – holott Paul Hillier mutatta be 1990-ben –, a Stabat mater felvételét szintén meg lehet találni a vezényletével. De talán éppen ezért sejtette, hogy a historikus hangszerek szálkásabb, nyersebb hangzása nem is csak a vonósok miatt áll majd jól ezeknek a műveknek. Az árnyalattal mélyebb barokk hangolás miatt a szopránszólamok fekvése kényelmesebbé, a sound egységesebbé válik. A zene árad, betölti a rendelkezésére álló teret, akár egykor a Tamás-templomot Bach passiói. A karnagy saját alapítású nemzeti együttese, az Eesti Filharmoonia Kammerkoor mellett a Concerto Copenhagen muzsikusait halljuk. A két oratorikus mű interpretációja határozottabb, letisztultabb a szokottnál, mintha Pärt zenéje elindulna a klasszicizálódás felé. Három vonószenekari opust is hallunk az albumon: a Festina lente, a Trisagion és a Silouan’s Song filmbe illő, meditatív, lassú darabok.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.