Visszhang: lemez

Arvo Pärt: Lente

Visszhang

Amióta előbújt közérthető és átélhető stílusával, Arvo Pärt zenéjét időtlensége, szakrális témái és áhítatossága miatt gyakran rokonítják Bachéval.

Nem is tudjuk hirtelen, hogy a rá aggatott „szent minimalista” címkét jó- vagy rosszakarói ötlötték-e ki, de azt igen, hogy ez a stílus roppant népszerűvé tette az észt zeneszerzőt. Ez az új album ugyancsak a barokk kapcsolatot sulykolja, hiszen Pärt művei 17. és 18. századi, korhű hangszereken szólalnak meg.

Tõnu Kaljuste, Pärt zenéjének leg­odaadóbb előadója előtt nem ismeretlenek ezek a darabok. A nevéhez fűződik a Berlini mise első lemezfelvétele – holott Paul Hillier mutatta be 1990-ben –, a Stabat mater felvételét szintén meg lehet találni a vezényletével. De talán éppen ezért sejtette, hogy a historikus hangszerek szálkásabb, nyersebb hangzása nem is csak a vonósok miatt áll majd jól ezeknek a műveknek. Az árnyalattal mélyebb barokk hangolás miatt a szopránszólamok fekvése kényelmesebbé, a sound egységesebbé válik. A zene árad, betölti a rendelkezésére álló teret, akár egykor a Tamás-templomot Bach passiói. A karnagy saját alapítású nemzeti együttese, az Eesti Filharmoonia Kammerkoor mellett a Concerto Copenhagen muzsikusait halljuk. A két oratorikus mű interpretációja határozottabb, letisztultabb a szokottnál, mintha Pärt zenéje elindulna a klasszicizálódás felé. Három vonószenekari opust is hallunk az albumon: a Festina lente, a Trisagion és a Silouan’s Song filmbe illő, meditatív, lassú darabok.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.