Visszhang: film

Isten teremtményei

  • SzSz
  • 2023. augusztus 2.

Visszhang

Szélfútta ír halászfaluban járunk, ahol a helyiek homlokára a kemény munka és a bús kilátások vetnek mély barázdákat.

A keserűen háborgó tenger a szabadság helyett csak a megkövesedett viszonyokat és a menekülés kilátástalanságát tükrözi vissza. Maga a film is olyan, mint egy évezredek óta a part közelében álló szikla: néha meg-megcsapja ugyan egy nagyobb hullám, de képtelen valamerre elmozdítani. Tovább bámul tehát a szürke közönybe, ahol egybeolvad víz és horizont.

A történet egy tékozló fiú körül gomolyog: Brian a távoli Ausztráliából tér vissza, otthon viszont nem sok lehetőség vár rá. Anyja, a helyi halászati feldolgozóüzemben dolgozó Aileen szíve megesik rajta, az ő segítségével újra tudja indítani az egykori családi osztrigafarmot. Amíg be nem indul az üzlet, a fiú kénytelen cselhez, na meg egy kis lopáshoz folyamodni. Nyomában mintha csapás csapást követne: gombafertőzés üti fel a fejét az osztrigák között, az egyik munkáslány pedig azzal vádolja Briant, hogy az egyik este megerőszakolta őt. Aileen dönteni kényszerül, meddig álljon ki fia mellett a lelkiismerete ellenében.

Emily Watson és a következő évek soros üdvöskéje, Paul Mescal derekasan kitesznek magukért, figuráik azonban képtelenek a saját lábukra állni: semmit nem tudunk meg róluk, így tetteiken is ugyanúgy keresztülfúj a szél, mint a helyszínek többségén. A Saela Davis-Anna, Rose Holmer rendezőpáros elsősorban hangulatot igyekezett teremteni, hiába didergünk azonban a szemcsés képek láttán, ha a moralitástörténetért képtelenek vagyunk izgulni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.