Visszhang: film

Tyrone klónja

  • SzSz
  • 2023. augusztus 2.

Visszhang

Egy drogdíler, egy strici és egy kurva lemegy a pincébe.

Akár egy vicc kezdete is lehetne ez, s a Tyrone klónja tényleg olyan, mint egy feketékről szóló poén, amely valójában csak azt teszteli, hogy a közönség mennyire rasszista, hogy aztán ő maga nevessen fel, amiért komolyan vettük. Majd mielőtt fellélegezhetnénk, még gyorsan a körmünkre csap.

Hőseink egy elképzelt városnegyedben élik mindennapjaikat. Egyiküket, Fontaine-t egy rivális díler lepuffantja, mire a srác másnap sértetlenül ébred fel újra, akár csak egy videójátékban, vagy épp az Idétlen időkigben élne. Társaival a rejtély nyomába ered, rá is lelnek egy titkos laboratóriumra, ahol egy afrofrizurás fehér tudós valamiféle fehér porral folytat kísérleteket. A gettóban járunk, természetesen azt gondoljuk, kokóról van szó, de nem. A por nevetést idéz elő, kis zacskók helyett pedig a helyi csirkés gyorsétteremben (hopp, még egy sztereotípia!) terítik a helybelieknek, az ezt fogyasztók pedig egy dal vagy egy mondat hatására kontrollálható zombikká változnak.

Juel Taylor nagyjátékfilmes bemutatkozása tipikus első film, amelybe egy egész életműre való ötletet zsúfoltak bele – a Tűnj el! és a Truman Show hatása ugyanolyan erős rajta, mint a Scooby-Doo-é. A műfajkevercs a feketék helyzetétől kezdve a post-truth világon át a mindenütt jelen lévő összeesküvés-elméletekig számtalan témán átszalad. Van, amibe belemerül, van, amit érint, egyebek felé csak biccent. Ezeknél is fontosabbnak tartja azonban a többszörösen áttételes, posztmodern utalásokat: egyik hőst sem hívják például Tyrone-nak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.