Visszhang: film

Tyrone klónja

  • SzSz
  • 2023. augusztus 2.

Visszhang

Egy drogdíler, egy strici és egy kurva lemegy a pincébe.

Akár egy vicc kezdete is lehetne ez, s a Tyrone klónja tényleg olyan, mint egy feketékről szóló poén, amely valójában csak azt teszteli, hogy a közönség mennyire rasszista, hogy aztán ő maga nevessen fel, amiért komolyan vettük. Majd mielőtt fellélegezhetnénk, még gyorsan a körmünkre csap.

Hőseink egy elképzelt városnegyedben élik mindennapjaikat. Egyiküket, Fontaine-t egy rivális díler lepuffantja, mire a srác másnap sértetlenül ébred fel újra, akár csak egy videójátékban, vagy épp az Idétlen időkigben élne. Társaival a rejtély nyomába ered, rá is lelnek egy titkos laboratóriumra, ahol egy afrofrizurás fehér tudós valamiféle fehér porral folytat kísérleteket. A gettóban járunk, természetesen azt gondoljuk, kokóról van szó, de nem. A por nevetést idéz elő, kis zacskók helyett pedig a helyi csirkés gyorsétteremben (hopp, még egy sztereotípia!) terítik a helybelieknek, az ezt fogyasztók pedig egy dal vagy egy mondat hatására kontrollálható zombikká változnak.

Juel Taylor nagyjátékfilmes bemutatkozása tipikus első film, amelybe egy egész életműre való ötletet zsúfoltak bele – a Tűnj el! és a Truman Show hatása ugyanolyan erős rajta, mint a Scooby-Doo-é. A műfajkevercs a feketék helyzetétől kezdve a post-truth világon át a mindenütt jelen lévő összeesküvés-elméletekig számtalan témán átszalad. Van, amibe belemerül, van, amit érint, egyebek felé csak biccent. Ezeknél is fontosabbnak tartja azonban a többszörösen áttételes, posztmodern utalásokat: egyik hőst sem hívják például Tyrone-nak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.