Visszhang: lemez

James McMurtry: The Black Dog and the Wan­dering Boy

Visszhang

James McMurtry vezetékneve nem véletlenül csenghet ismerősen.

Édesapja Larry McMurtry, a Becéző szavak és Az utolsó mozielőadás írója; egyetlen fia pedig saját jogán lett elismert dalszerző az elmúlt évtizedekben. Jellegzetesen hosszú, néha félig beszélve énekelt soraival szinte novellatömörségű dalokat ír, zenei­leg leginkább az alternatív country címkébe illik bele. A zenész négy év után jelentkezett új anyaggal, amelynek címét időközben elhunyt édesapjának gyógyszeres látomásai ihlették; a borítón látható skicc – amelyet Ken Kesey készített a még kisfiú Jamesről – pedig a halála után került elő. Ez a rajz inspirálta az új dalokat, és értelemszerűen az önéletrajzi elemek több helyen is előkerülnek, de közben nem maradnak el a McMurtry-számok periferikus karakterei sem, és a jelenlegi amerikai közhangulatra reflektáló sorok sem. A The Black Dog… az egyenletes színvonalú diszkográfiának is az egyik legjobb darabja, az olyan számok, mint a Pinocchio in Vegas vagy a South Texas Lawman egyszerre képesek megmosolyogtatni és megríkatni a hallgatót, úgyhogy álszerénységnek tűnik, ahogyan a Sailing Away-ben McMurtry saját tehetségét vonja kétségbe. Az albumot keretbe foglaló két feldolgozás sem bontja meg a koherenciát, Jon Dee Graham Laredója csak a meglepően karcos hangzás miatt lesz gyanús, a záró Broken Freedom Song feldolgozásával pedig McMurtry kedvenc dalszerzője, a tavaly elhunyt Kris Kristofersson előtt tiszteleg.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.