Visszhang: lemez

James McMurtry: The Black Dog and the Wan­dering Boy

Visszhang

James McMurtry vezetékneve nem véletlenül csenghet ismerősen.

Édesapja Larry McMurtry, a Becéző szavak és Az utolsó mozielőadás írója; egyetlen fia pedig saját jogán lett elismert dalszerző az elmúlt évtizedekben. Jellegzetesen hosszú, néha félig beszélve énekelt soraival szinte novellatömörségű dalokat ír, zenei­leg leginkább az alternatív country címkébe illik bele. A zenész négy év után jelentkezett új anyaggal, amelynek címét időközben elhunyt édesapjának gyógyszeres látomásai ihlették; a borítón látható skicc – amelyet Ken Kesey készített a még kisfiú Jamesről – pedig a halála után került elő. Ez a rajz inspirálta az új dalokat, és értelemszerűen az önéletrajzi elemek több helyen is előkerülnek, de közben nem maradnak el a McMurtry-számok periferikus karakterei sem, és a jelenlegi amerikai közhangulatra reflektáló sorok sem. A The Black Dog… az egyenletes színvonalú diszkográfiának is az egyik legjobb darabja, az olyan számok, mint a Pinocchio in Vegas vagy a South Texas Lawman egyszerre képesek megmosolyogtatni és megríkatni a hallgatót, úgyhogy álszerénységnek tűnik, ahogyan a Sailing Away-ben McMurtry saját tehetségét vonja kétségbe. Az albumot keretbe foglaló két feldolgozás sem bontja meg a koherenciát, Jon Dee Graham Laredója csak a meglepően karcos hangzás miatt lesz gyanús, a záró Broken Freedom Song feldolgozásával pedig McMurtry kedvenc dalszerzője, a tavaly elhunyt Kris Kristofersson előtt tiszteleg.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Varga Judit választása

Nem világos, milyen színjáték bontakozik ki szemünk előtt, az pedig végképp homályos egyelőre, végül hogyan döntenek: megteszik-e a „visszautasíthatatlan” ajánlatot, az érintett a tisztesség maradéka megőrzését választja vagy elfogadja az eddiginél is gátlástalanabb kézitusa katonájának szerepét a hatalomért.

Közel kétmilliárd forint vízdíjat követel az állam Miskolctól, a város bérlakásait adta fedezetként

A magyar állam 2023 végén úgy kapta meg ingyen a rezsicsökkentés miatt milliárdos hiányt halmozó MiVíz Kft.-t 24 milliárd forintos vagyonával, hogy konszolidációt ígértek Miskolcnak. Erre nem került sor, idén nyáron viszont benyújtotta 1,8 milliárdos ki nem fizetett vízdíj számláját a városnak. A törlesztés fedezeteként egy 2,2 milliárd forintra értékelt önkormányzati bérlakásos társasházát adta zálogba a fideszes városvezetés.

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).