Visszhang: film

Tűz a tengerparton

  • 2025. július 2.

Visszhang

Van ez a családi összejöveteles alműfaja a horrorfilmeknek, amelyben elvonul egy komplett família (plusz egy-két jövendőbeli, merthogy rezonőr is kell).

Egy világtól csak annyira elzárt helyre, hogy a faluba/városba/állomásra el lehessen rohanni, amíg valamilyen tragédia zavartalanul bekövetkezik. Eleinte még nem mennek egymás agyára a rokonok, és élvezik a jellemzően luxuskörülményeket, azután történik vagy kiderül valami, beállít valaki, és elszabadulnak az indulatok. Az a kérdés, hogy ez a valamiért nagyon népszerű séma tud-e több is lenni, mint a réges-régen kommercializált Sartre-idézet visszaböfögése, miszerint „a pokol a másik ember”.

Esetünkben egy spanyol família tagjai szedik szét egymást az ő pazar tengerparti villájukban, amelyet el kéne adni (mert régen zátonyra futott a már nagyszülő tulajdonosok házassága, és a dédi öregotthonba helyezését fedezné az évek óta fel sem keresett nyaraló eladása) vagy nem kéne eladni (elvben a szép emlékek miatt, valójában azért, mert akkor kiderülne a családfő adócsalása). Közben a dédi már halva fekszik barcelonai lakásában, és már akkor is halva feküdt, amikor a tengerparti út előtt beugrott hozzá a lánya, aki jobbnak látta elhallgatni ezt a tényt családja elől. A három és fél párkapcsolat (lány a férjével plusz gyerekek, fiú és a szerelme, meg a családfő szakmaiságára rátarti pszichológusa barátnői minőségben) mindegyikét tönkreteszi a hazudozás, a manipuláció – és ez mind meg van mutatva, meg van magyarázva, szájba van rágva, mert „a pokol a másik ember”. 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.