Visszhang: film

Tűz a tengerparton

  • 2025. július 2.

Visszhang

Van ez a családi összejöveteles alműfaja a horrorfilmeknek, amelyben elvonul egy komplett família (plusz egy-két jövendőbeli, merthogy rezonőr is kell).

Egy világtól csak annyira elzárt helyre, hogy a faluba/városba/állomásra el lehessen rohanni, amíg valamilyen tragédia zavartalanul bekövetkezik. Eleinte még nem mennek egymás agyára a rokonok, és élvezik a jellemzően luxuskörülményeket, azután történik vagy kiderül valami, beállít valaki, és elszabadulnak az indulatok. Az a kérdés, hogy ez a valamiért nagyon népszerű séma tud-e több is lenni, mint a réges-régen kommercializált Sartre-idézet visszaböfögése, miszerint „a pokol a másik ember”.

Esetünkben egy spanyol família tagjai szedik szét egymást az ő pazar tengerparti villájukban, amelyet el kéne adni (mert régen zátonyra futott a már nagyszülő tulajdonosok házassága, és a dédi öregotthonba helyezését fedezné az évek óta fel sem keresett nyaraló eladása) vagy nem kéne eladni (elvben a szép emlékek miatt, valójában azért, mert akkor kiderülne a családfő adócsalása). Közben a dédi már halva fekszik barcelonai lakásában, és már akkor is halva feküdt, amikor a tengerparti út előtt beugrott hozzá a lánya, aki jobbnak látta elhallgatni ezt a tényt családja elől. A három és fél párkapcsolat (lány a férjével plusz gyerekek, fiú és a szerelme, meg a családfő szakmaiságára rátarti pszichológusa barátnői minőségben) mindegyikét tönkreteszi a hazudozás, a manipuláció – és ez mind meg van mutatva, meg van magyarázva, szájba van rágva, mert „a pokol a másik ember”. 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.