Visszhang: film

Tűz a tengerparton

  • 2025. július 2.

Visszhang

Van ez a családi összejöveteles alműfaja a horrorfilmeknek, amelyben elvonul egy komplett família (plusz egy-két jövendőbeli, merthogy rezonőr is kell).

Egy világtól csak annyira elzárt helyre, hogy a faluba/városba/állomásra el lehessen rohanni, amíg valamilyen tragédia zavartalanul bekövetkezik. Eleinte még nem mennek egymás agyára a rokonok, és élvezik a jellemzően luxuskörülményeket, azután történik vagy kiderül valami, beállít valaki, és elszabadulnak az indulatok. Az a kérdés, hogy ez a valamiért nagyon népszerű séma tud-e több is lenni, mint a réges-régen kommercializált Sartre-idézet visszaböfögése, miszerint „a pokol a másik ember”.

Esetünkben egy spanyol família tagjai szedik szét egymást az ő pazar tengerparti villájukban, amelyet el kéne adni (mert régen zátonyra futott a már nagyszülő tulajdonosok házassága, és a dédi öregotthonba helyezését fedezné az évek óta fel sem keresett nyaraló eladása) vagy nem kéne eladni (elvben a szép emlékek miatt, valójában azért, mert akkor kiderülne a családfő adócsalása). Közben a dédi már halva fekszik barcelonai lakásában, és már akkor is halva feküdt, amikor a tengerparti út előtt beugrott hozzá a lánya, aki jobbnak látta elhallgatni ezt a tényt családja elől. A három és fél párkapcsolat (lány a férjével plusz gyerekek, fiú és a szerelme, meg a családfő szakmaiságára rátarti pszichológusa barátnői minőségben) mindegyikét tönkreteszi a hazudozás, a manipuláció – és ez mind meg van mutatva, meg van magyarázva, szájba van rágva, mert „a pokol a másik ember”. 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.