Visszhang: film

As Neves

  • - ts -
  • 2025. július 2.

Visszhang

Galíciában járunk, falun, bár szép nagy gimnáziuma van, s elég vacak az idő.

A fiatalok buliba mennek, pia, fű, varázsgomba a menü, zene, tánc, telefonnyomkodás. Mindig abból lesz a baj, a telefonnyomkodásból. Sonia Méndez színésznő filmje bizonyos távolságtartással tekint fiatal hőseire, meghagyja őket eltévedt idegeneknek, akik valahol rideg élőhelyük és a virtuális világ határmezsgyéjén kóricálnak tanácstalanul. Közben viszont úgy viselkednek, ahogy tőlük a zsöllyében elvárják. Iskolába járnak, egymással járnak, s pórul járnak.

A buliban szamárszigetként telefonozó többség kap egy üzenetet, amelyben az egyik szerelmespár lánytagja egy másik lánnyal szerelmeskedik. Vita lesz a fiújával, a többiek meg gonoszan néznek, a lány elmenekül az erdő irányába. Másnapra leesik a szörnyű hó; a lány eltűnt.

A rendőrség és a falu népe keresi égre-földre, egyszer még egy helikopter zaja is behallatszik, a gyerekek egymást és néhányan közülük önmagukat vádolják, de valójában nem történik semmi, mocskosul hideg van. S ebben a semmiben kellene megkeresnünk az As Neves erejét. A csendekben, az elhallgatásokban, a vágóképeken feszt betolakodó zord tájban, a fázósan összehúzott kabátokban, s a legrosszabbkor elbitangoló nagymamában. De sehol semmi izgalom, a nagymama hamar meglesz, hazaviszik, még egy kabátot is terítenek rá. Az alkotó kettős játékot játszik, a dráma hiánya lenne itt ugyanis a dráma, mint mondjuk, a nagy példakép, Víctor Erice filmjeiben. Mert nem csak a nagyi lesz meg, de minden a helyére kerül, csak senkinek nem lesz jobb tőle a sora.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.