Visszhang: könyv

Lia Celi: Tizenkét pillangó

Visszhang

E könyv látszólag tizenkét prostituáltról szól, az éjszaka pillangóiról, ahogy a magyar cím sugallja.

A szerző ennél frappánsabb címet adott: Tizenkét csábító, aki megváltoztatta a világot, ez pontosabban fedi azt, amiről az olasz szerző első magyarul megjelent könyve mesélni szeretne: nőkről, akik a maguk korában szabadok, függetlenek, önállóak voltak. És igen, prostituáltak. Hírnevüket ugyan a mesterségüknek köszönhették, de a sikerük kulcsa az ambíciójuk, az eszük és sokszor a gátlástalanságuk volt. Így lett az egyszerű, a kuncsaftokra az utcasarkon váró örömlányból a vadnyugat legimpozánsabb bordélyházának vezetője, vagy éppen ünnepelt költő, esetleg a párizsi társasági élet középpontja. Celi élvezetes stílusban meséli el ezeknek a kemény, feminista harcosoknak az életét, tükröztetve sorsukat a korabeli nőkével, akik többnyire a férjüktől vagy az apjuktól függtek, és azt meg kiváltképp nem válogathatták meg, hogy kivel és hogyan éljék a szexuális életüket.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.