Visszhang: film

Lightyear

  • SzSz
  • 2022. június 29.

Visszhang

Toy Story-sorozat mindig is a Pixar címerállata volt: alapja egy 1998-as rövidfilm, a Tin Toy, amelyben már megcsillant a később a stúdió sajátjává váló humor és kreativitás.

Az 1995-ös első rész nemcsak a világ első számítógéppel animált egész estés mozija, de minden idők egyik legjobb kaland- és mesefilmje volt. Négy évvel később a második rész megmutatta, hogy a figuráknak több oldaluk is van, világuk pedig jócskán bővíthető. A koronát a 2010-es harmadik rész tette fel a franchise-ra: a Pixar ezzel nem csak a felnőtté válás előtt tisztelgett, de azt is bizonygatta, hogy a siker ellenére ők is képesek elengedni kedvenc játékaikat. A csoda néhány közbenső rövidfilm mellett is kilenc évig tartott, majd érkezett a negyedik rész, amely legfeljebb messziről emlékeztetett az eredetire, de még mindig működött, és a siker sem maradt el.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.