Visszhang: koncert

SFJazz Collective

Visszhang

Az amerikai szaxofonos, Chris Potter ezúttal úgy tért vissza Budapestre, hogy tiszteletbeli vezetőként élére állt a (San Francisco) Jazz Collective-nek.

Ez a zenekar nem állandó tagságú, nem is forprofit menedzsmenttel dolgozik. Arrafelé ritkaságnak számító zenei műhely, amely évről évre más felállásban áll össze és turnézik. A ritmus­szekció eléggé állandó, hozzájuk most a bivalyerejű dobos, Kendrick Scott csatlakozott. Fennállásuk tizenöt éve alatt elsőrangú neveket szerződtettek, most Potter mellett a Puerto Ricó-i Dávid Sanchez szaxofonozott, Etienne Charles trombitált.

Potter csodálatos szólói – sokat basszusklarinétozott – aligha számítottak meglepetésnek, a tényleg kollektív, támogató és összetartó csapatszellem annál inkább. Gretchen Parlato énekelt, sokszor negyedik fúvós szerepében dúsítva a hangzást, a soulos baritonnal, Martin Luther McCoy-jal viszont alig duettezett, ő inkább szólókat énekelt. Parlato álomi hangját rég­óta szerettem volna személyesen hallani. Introvertált, de visszafogottsága csak erősíti érzelemkifejezését. Éneke a bőgős Matt Brewer (ő és Edward Simon zongorista a stabilitás) szerzeményében, vagy Warren Wolf vibrafonos hangszerelésében lenyűgöző volt. Ebben a repertoárban 2020/2021 súlyos közéleti híreire reagáló szerzeményeiket tűzték műsorra (New Works Reflecting the Moment), de nem billent át a mérleg nyelve, egy szuper jazz-zenekar szólt, amelynek ráadásul határozott véleménye is van a világról.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.