Visszhang: koncert

SFJazz Collective

Visszhang

Az amerikai szaxofonos, Chris Potter ezúttal úgy tért vissza Budapestre, hogy tiszteletbeli vezetőként élére állt a (San Francisco) Jazz Collective-nek.

Ez a zenekar nem állandó tagságú, nem is forprofit menedzsmenttel dolgozik. Arrafelé ritkaságnak számító zenei műhely, amely évről évre más felállásban áll össze és turnézik. A ritmus­szekció eléggé állandó, hozzájuk most a bivalyerejű dobos, Kendrick Scott csatlakozott. Fennállásuk tizenöt éve alatt elsőrangú neveket szerződtettek, most Potter mellett a Puerto Ricó-i Dávid Sanchez szaxofonozott, Etienne Charles trombitált.

Potter csodálatos szólói – sokat basszusklarinétozott – aligha számítottak meglepetésnek, a tényleg kollektív, támogató és összetartó csapatszellem annál inkább. Gretchen Parlato énekelt, sokszor negyedik fúvós szerepében dúsítva a hangzást, a soulos baritonnal, Martin Luther McCoy-jal viszont alig duettezett, ő inkább szólókat énekelt. Parlato álomi hangját rég­óta szerettem volna személyesen hallani. Introvertált, de visszafogottsága csak erősíti érzelemkifejezését. Éneke a bőgős Matt Brewer (ő és Edward Simon zongorista a stabilitás) szerzeményében, vagy Warren Wolf vibrafonos hangszerelésében lenyűgöző volt. Ebben a repertoárban 2020/2021 súlyos közéleti híreire reagáló szerzeményeiket tűzték műsorra (New Works Reflecting the Moment), de nem billent át a mérleg nyelve, egy szuper jazz-zenekar szólt, amelynek ráadásul határozott véleménye is van a világról.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.