Visszhang: videó

Lim Jun Csan: Rachmaninov: III. zongoraverseny

Visszhang

Mintha egy 18 éves művész bemenne a Louvre-ba, és a Mona Lisa helyére a saját festményét akasztaná, amiért a múzeumlátogatók hálásak lesznek.

Így jellemezték az idei Van Cliburn Nemzetközi Zongoraverseny győztesének, a dél-koreai Lim Jun Csan játékát, aki a június 17-i döntőben Rachmaninov III. zongoraversenyét adta elő Marin Alsop karmesterrel. Azt hittük, Horowitz, Emil Gilelsz, Argerich, Kocsis vagy Arkagyij Vologyosz után nem lehet már szenzációt okozni ezzel a darabbal, amelyet a felvétel óta eltelt három hónap alatt 8 millióan láttak.

Amikor Rachmaninov 1909-ben elkészült a művel, a pianisták visszarettentek tőle, egészen Horowitz felbukkanásáig kellett várni, hogy a repertoár része legyen. (A Ragyogj! című film nyomán sokan úgy gondolják, el kell adni a lelkét az ördögnek, aki igazán jól akarja eljátszani.)

Lim Jun Csannak 18 évesen volt bátorsága nekiveselkedni a diabolikus nehézségű és mélységű darabnak. Kristálytiszta, élő, lélegző muzsikát formál a kottából, pontos, precíz, de nem steril, nem mechanikus, ám szigorú munkaetika van mögötte, és megdobban tőle az ember szíve.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.