Visszhang: lemez

Louis Andriessen: The Only One

  • - csk -
  • 2021. június 9.

Visszhang

A holland zeneszerző nevét Magyarországon csak a kortárs zene elszánt hallgatótábora ismeri, noha az idén 82 éves alkotó rendkívül termékeny.

2018-ig a hágai konzervatórium zeneszerzéstanára volt, játékos, kísérletező alkatú, nonkonform muzsikus, akinek a művészetében többféle irányzat keveredik.

Ez az izgalmas sokféleség az egyik legfőbb jellemvonása egyik legutóbbi műve, a Nora Fischer (Fischer Iván lánya) számára írt, 2019-ben a BBC Proms egyik hangversenyén bemutatott The Only One sorozatnak. Az angol nyelvű dalciklus alapja, Delphine Lecomte flamand költőnő groteszk-ironikus-önelemző lírája nagyon illik Nora Fischer új utakat kereső személyiségéhez, de persze magához Andriessenhez is. A műben ott van Reich és Glass repetitív stílusának hatása, Sztravinszkij-emlékek is felködlenek, és az allúziókat kedvelő posztmodern sem hagyta érintetlenül a ciklust, amely könnyűzenét éppúgy megszólaltat, mint a középkori Dies Irae-dallamot. Persze Andriessen a „hagyományos”, tizenkét fokú kortárs zene nyelvéből is sokat hasznosít ebben a megnyerően színes stíluselegyben.

A hangjával virtuózan bánó Nora Fischer parádés szuggesztivitással énekel, s még arra is futja neki, hogy hanglemezen a színpadi produkció illúzióját keltse. A zeneszerzőként is számon tartott Esa-Pekka Salonen keze alatt a Los Angeles-i Filharmonikusok együttese teljes professzionizmusát mozgósítva vetít változatos hangzó tájat a vokális szólam kalandjai mögé.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.