Visszhang: lemez

Louis Andriessen: The Only One

  • - csk -
  • 2021. június 9.

Visszhang

A holland zeneszerző nevét Magyarországon csak a kortárs zene elszánt hallgatótábora ismeri, noha az idén 82 éves alkotó rendkívül termékeny.

2018-ig a hágai konzervatórium zeneszerzéstanára volt, játékos, kísérletező alkatú, nonkonform muzsikus, akinek a művészetében többféle irányzat keveredik.

Ez az izgalmas sokféleség az egyik legfőbb jellemvonása egyik legutóbbi műve, a Nora Fischer (Fischer Iván lánya) számára írt, 2019-ben a BBC Proms egyik hangversenyén bemutatott The Only One sorozatnak. Az angol nyelvű dalciklus alapja, Delphine Lecomte flamand költőnő groteszk-ironikus-önelemző lírája nagyon illik Nora Fischer új utakat kereső személyiségéhez, de persze magához Andriessenhez is. A műben ott van Reich és Glass repetitív stílusának hatása, Sztravinszkij-emlékek is felködlenek, és az allúziókat kedvelő posztmodern sem hagyta érintetlenül a ciklust, amely könnyűzenét éppúgy megszólaltat, mint a középkori Dies Irae-dallamot. Persze Andriessen a „hagyományos”, tizenkét fokú kortárs zene nyelvéből is sokat hasznosít ebben a megnyerően színes stíluselegyben.

A hangjával virtuózan bánó Nora Fischer parádés szuggesztivitással énekel, s még arra is futja neki, hogy hanglemezen a színpadi produkció illúzióját keltse. A zeneszerzőként is számon tartott Esa-Pekka Salonen keze alatt a Los Angeles-i Filharmonikusok együttese teljes professzionizmusát mozgósítva vetít változatos hangzó tájat a vokális szólam kalandjai mögé.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.