Visszhang: lemez

Gazelle Twin & NYX: Deep England

  • - minek -
  • 2021. június 9.

Visszhang

A Gazelle Twin néven működő brit Elisabeth Bernholz egy 2009-es Fever Ray-koncert hatására indította el zenészi-előadói pályafutását.

Ekkor leginkább a színpadi álöltözetek ereje nyűgözte le, lakótelepi mackószettes performance-át 2015 őszén a Trafó közönsége is megcsodálhatta. Azóta kissé más irányba lépett tovább: az ipari/roncsolt elektronika (Un­flesh) után 2018-ban a vidéki angol életérzésből, meg a Brexit friss tapasztalatából táplálkozó, beszédes című Pastoral albuma következett. A mostani Deep Englandből, amelyet az emberi hangot a drone-os elektronikával vegyítő hattagú NYX női énekegyüttessel készített (jelentős részben a Pastoral kompozícióit továbbgondolva), a kétségbeesés és a tanácstalanság hangjai szűrődnek ki a pásztoridill beloopolt sípjai mögül. Egy dez­orientált, irányvesztett országról dalolnak szinte idilli tónusban, a legjobb folk- és egyben ambienthagyományokból táplálkozva. Némely kitüntetett (ellen)pontokon ehhez a repetitív elektronika ridegsége társul, amit kórushoz méltóan, afféle beatbox technikával, teli torokból reprodukálnak. A Deep England magával ragadó szépsége, néha megkapó egyszerűsége könnyen elfeledtetheti velünk, hogy milyen mélységek tárulnak fel a látszólag nyugalmas felszín alatt. Remek példa erre – a William Blake versére épülő Jerusalem mellett – a Fire Leap, amely Paul Giovanni klasszikus 1973-as horrorfilmzenéjének, a The Wicker Mannek ihletett, mondhatni katartikus feldolgozása.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.