Visszhang: lemez

Gazelle Twin & NYX: Deep England

  • - minek -
  • 2021. június 9.

Visszhang

A Gazelle Twin néven működő brit Elisabeth Bernholz egy 2009-es Fever Ray-koncert hatására indította el zenészi-előadói pályafutását.

Ekkor leginkább a színpadi álöltözetek ereje nyűgözte le, lakótelepi mackószettes performance-át 2015 őszén a Trafó közönsége is megcsodálhatta. Azóta kissé más irányba lépett tovább: az ipari/roncsolt elektronika (Un­flesh) után 2018-ban a vidéki angol életérzésből, meg a Brexit friss tapasztalatából táplálkozó, beszédes című Pastoral albuma következett. A mostani Deep Englandből, amelyet az emberi hangot a drone-os elektronikával vegyítő hattagú NYX női énekegyüttessel készített (jelentős részben a Pastoral kompozícióit továbbgondolva), a kétségbeesés és a tanácstalanság hangjai szűrődnek ki a pásztoridill beloopolt sípjai mögül. Egy dez­orientált, irányvesztett országról dalolnak szinte idilli tónusban, a legjobb folk- és egyben ambienthagyományokból táplálkozva. Némely kitüntetett (ellen)pontokon ehhez a repetitív elektronika ridegsége társul, amit kórushoz méltóan, afféle beatbox technikával, teli torokból reprodukálnak. A Deep England magával ragadó szépsége, néha megkapó egyszerűsége könnyen elfeledtetheti velünk, hogy milyen mélységek tárulnak fel a látszólag nyugalmas felszín alatt. Remek példa erre – a William Blake versére épülő Jerusalem mellett – a Fire Leap, amely Paul Giovanni klasszikus 1973-as horrorfilmzenéjének, a The Wicker Mannek ihletett, mondhatni katartikus feldolgozása.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.