Visszhang: lemez

Gazelle Twin & NYX: Deep England

  • - minek -
  • 2021. június 9.

Visszhang

A Gazelle Twin néven működő brit Elisabeth Bernholz egy 2009-es Fever Ray-koncert hatására indította el zenészi-előadói pályafutását.

Ekkor leginkább a színpadi álöltözetek ereje nyűgözte le, lakótelepi mackószettes performance-át 2015 őszén a Trafó közönsége is megcsodálhatta. Azóta kissé más irányba lépett tovább: az ipari/roncsolt elektronika (Un­flesh) után 2018-ban a vidéki angol életérzésből, meg a Brexit friss tapasztalatából táplálkozó, beszédes című Pastoral albuma következett. A mostani Deep Englandből, amelyet az emberi hangot a drone-os elektronikával vegyítő hattagú NYX női énekegyüttessel készített (jelentős részben a Pastoral kompozícióit továbbgondolva), a kétségbeesés és a tanácstalanság hangjai szűrődnek ki a pásztoridill beloopolt sípjai mögül. Egy dez­orientált, irányvesztett országról dalolnak szinte idilli tónusban, a legjobb folk- és egyben ambienthagyományokból táplálkozva. Némely kitüntetett (ellen)pontokon ehhez a repetitív elektronika ridegsége társul, amit kórushoz méltóan, afféle beatbox technikával, teli torokból reprodukálnak. A Deep England magával ragadó szépsége, néha megkapó egyszerűsége könnyen elfeledtetheti velünk, hogy milyen mélységek tárulnak fel a látszólag nyugalmas felszín alatt. Remek példa erre – a William Blake versére épülő Jerusalem mellett – a Fire Leap, amely Paul Giovanni klasszikus 1973-as horrorfilmzenéjének, a The Wicker Mannek ihletett, mondhatni katartikus feldolgozása.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.