Visszhang: film

A nagy visszatérők

  • - kg -
  • 2021. június 9.

Visszhang

Az a vicc megvan, hogy az Oscar-díjas Robert De Niro, az Oscar-díjas Morgan Freeman és a nemkülönben Oscar-díjas Tommy Lee Jones együtt játszanak egy lóval, és a kipróbált hátas, amelynek egy jelölése sincsen, mindegyiküket lejátssza?

Nos, George Gallo filmje, A nagy visszatérők pont ez a vicc. Mondjuk, viccnek kicsit hosszú. De Niro a lúzer filmproducer, Morgan Freeman a pénzét követelő, filmmániás maffiózó, Tommy Lee Jones pedig a westernek levitézlett sztárja, aki már csak egy dologra szeretné használni a coltját: hogy a színészotthon lakójaként bokszer­sortban és cowboykalapban kioltsa szánalmas életét. A filmben szerepelnek még Zach Braff és a hetvenes évek – egyikük sem sok vizet zavar, de az inggallérok legalább hosszúak. Mindebből valami jó is kisülhetne. Persze láttunk mi már fűben nyuszit és gengsztereket Hollywoodban, a Szóljatok a köpcösnek! például szórakoztató módon csinált viccet e két világ találkozásából, George Gallo rendező-forgatókönyvíró pedig egymaga írta minden idők egyik legjobb amerikai akció-vígjátékát, az Éjszakai rohanást. Akkor hát mi romolhatott el? Hát, épp csak minden. Gallo meggyőzően vérszegény rendező, öröm, ha jó helyre teszi le a kamerát, és igen, néha eltalálja a jó szöget. A színészek jól láthatóan elvannak magukban, többnyire azt a grimaszukat veszik elő, amelyet akkor szoktak, amikor lovas filmben szerepelnek. A felvételek közötti szünetben biztosan ezerszer jobb hollywoodi sztorikkal szórakoztatták egymást, mint amilyeneket Gallónak sikerült összehordania.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.