Visszhang: film

A nagy visszatérők

  • - kg -
  • 2021. június 9.

Visszhang

Az a vicc megvan, hogy az Oscar-díjas Robert De Niro, az Oscar-díjas Morgan Freeman és a nemkülönben Oscar-díjas Tommy Lee Jones együtt játszanak egy lóval, és a kipróbált hátas, amelynek egy jelölése sincsen, mindegyiküket lejátssza?

Nos, George Gallo filmje, A nagy visszatérők pont ez a vicc. Mondjuk, viccnek kicsit hosszú. De Niro a lúzer filmproducer, Morgan Freeman a pénzét követelő, filmmániás maffiózó, Tommy Lee Jones pedig a westernek levitézlett sztárja, aki már csak egy dologra szeretné használni a coltját: hogy a színészotthon lakójaként bokszer­sortban és cowboykalapban kioltsa szánalmas életét. A filmben szerepelnek még Zach Braff és a hetvenes évek – egyikük sem sok vizet zavar, de az inggallérok legalább hosszúak. Mindebből valami jó is kisülhetne. Persze láttunk mi már fűben nyuszit és gengsztereket Hollywoodban, a Szóljatok a köpcösnek! például szórakoztató módon csinált viccet e két világ találkozásából, George Gallo rendező-forgatókönyvíró pedig egymaga írta minden idők egyik legjobb amerikai akció-vígjátékát, az Éjszakai rohanást. Akkor hát mi romolhatott el? Hát, épp csak minden. Gallo meggyőzően vérszegény rendező, öröm, ha jó helyre teszi le a kamerát, és igen, néha eltalálja a jó szöget. A színészek jól láthatóan elvannak magukban, többnyire azt a grimaszukat veszik elő, amelyet akkor szoktak, amikor lovas filmben szerepelnek. A felvételek közötti szünetben biztosan ezerszer jobb hollywoodi sztorikkal szórakoztatták egymást, mint amilyeneket Gallónak sikerült összehordania.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.